Brev:
Vores datter sover ikke om natten
1. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Vores datter sover ikke om natten
Hej Helen.
Vi har en datter på næsten et år, som ikke vil puttes og vågner mange gange om natten. Hun vågner om natten i vores seng imellem os og vil have tryghed i form af amning. Dette kan ske fra 4 til 10 gange hver nat.
Vi er i perioder lykkes med at begrænse hendes amning til en om morgenen og en inden hun bliver puttet, men det har været en krig om natten og efter nogle uger er vi faldet tilbage til at hun får lidt mælk og her i ferie og rejse til familie er det flere gange om natten.
Når vi putter hende nægter hun at sove i sin egen tremmeseng (som står på hendes eget værelse) kl. 20.00 selvom hun er træt. Hun falder i søvn ved brystet og 1 ud af 10 gange kan vi lægge hende sovende i sengen, men så vågner hun grædende op efter en halv time og vil ikke sove mere. 9 ud af de 10 gange tager vi hende med ned i stuen igen og går sammen i seng ved en 21-22 tiden. Her ammes hun igen i vores soveværelse falder i søvn ved brystet og kan lægges imellem os sovende for det meste. Hvis vi bare prøver at lade hende blive i sin tremmeseng under putning så skriger hun uafbrudt indtil vi tager hende op. Det er for noget tid siden lykkes os at lade hende græde sig selv i søvn efter i hvert fald to timer, men det er kun lykkes en gang. Nu har vi givet op efter 15-50 minutter og taget hende op. Når vi prøver at ligge hende ned igen, starter det forfra.
Vores datter er glad i løbet af dagen, spiser godt og er generelt nem og dejlig. Hun er tilfreds i vuggestuen som hun har været i siden hun var 10 mdr. Hun tager to lure om dagen, her i ferien en lang kl. 9.00 til 11.00 og en kort om eftermiddagen. I vuggestuen tager hun typisk en fra 8.30 til 9.30 og igen fra 12.30-14.30.
Hun har siden dag et været meget glad for amning og vil stadig kunne ammes flere gange om dagen hvis hun fik lov. Da amningen stadig er en del af putterutinen, er det kun mor der har og kan putte, og også kan trøste om natten. Hvis far prøver at trøste om natten, er gråden meget værre og hun skubber sig væk og vil til sin mor selvom de ikke er i sammen rum. Om dagen er hun lige så glad for sin far som sin mor.
Vi vil gerne lykkes med ikke at amme hende i løbet af natten, at far kan hjælpe med at putte, putte hende i sin egen seng og give hende (og os :)) flere sammenhængende timer hvor hun sover fast.
Vi håber du kan hjælpe :)
Med venlig hilsen
Mor og Far
PS. Vi har haft en kort periode(3 uger) hvor det egentlig gik fint, og en enkelt nat hvor hun sov igennem i sin egen seng. Der blev hun kun trøstet 1-2 gange i favnen om natten af mor også sov hun, men grundet familie besøg vuggestue og på tur til Kbh mm så er det blevet meget værre nu.