Svar: Vores datter sover ikke om natten

1. januar 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor og Far

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af de udfordringer I har med jeres datters søvn - og velkommen til :)

Jeres datter har det man kalder et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de rutiner og vaner vi har i forbindelse med at vi lægger os til at sove - og jeres datter forbinder bryst og favn med at skulle sove. Hun har både brug for bryst og favn, når hun skal falde i søvn og hun har også brug for det, når hun i løbet af natten går fra et søvnstadie til et andet.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn eller f.eks. hoppet med på en pilatesbold.

Det er helt naturligt, at det lille barn har brug for både bryst og favn - det er helt naturligt, at jeres datter fra hun var ganske spæd har haft brug for at få mælk og finde ro i jeres arme, når hun har skulle sove. Men det der starter som et godt, naturligt og trygt ritual har hen af vejen ændret sig til at blive uhensigtsmæssigt og nu kan hun ikke sove uden mor.

Da jeres datter har lært og forbinder det at sove med at være i favn og skulle have brystet i munden, så vil hun naturligt søge dette igen og igen. Når hun puttes sovende i sin seng, så vil hun vågne op, når hun skifter søvnstadie, hun vil registrere, at hun ligger et andet sted, end hvor hun faldt i søvn, og hun vil ikke kunne sove videre, før I så atter tager hende op og tilbyder brystet igen og igen. Det er det hun har lært og derfor er I nødt til at give hende nye søvnassociationer.

Det er altid lettest at ændre rutinerne gradvist. Det går generelt bedst, hvis man gradvist kan skære amningerne væk en af gangen og sætte noget nyt i stedet, men af en eller anden grund, er det ikke sket hos jer. Det betyder dog ikke, at jeres datter ikke kan lære nye søvnrutiner nu, men det betyder, at det vil være sværere og det vil kræve ekstra omsorg, nærhed og opmærksomhed fra jeres side.

Det er vigtigt, at hun stadig føler sig tryg. Og det kan være en god idé at fjerne brystet før I fjerner favnen, så hun stadig får masser af fysisk kontakt og nærhed fra mor eller far, men lærer, at hun ikke behøver brystet i munden. Lidt som det lyder som om, at I faktisk har kunne lykkes med i en kortere periode.

I fortæller, at hun i vuggestuen sover to lure dagligt - og her ammes hun jo ikke i søvn og sover heller ikke i favn - og det er super godt, for så har hun jo nogle andre rutiner, og det skal I bestemt udnytte :)

Det er også vigtigt, at I sætter ind med mere rigtig mad dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at hun spiser tilstrækkeligt hele dagen igennem. Og det er vigtigt, at hun ikke længere ammes i dagtimerne.

Da mor ammer mellem 4-10 gange i døgnet, så har mor stadig ret meget mælk, sandsynligvis en del mere end I tror og jeres datters mælkeindtag er derfor nok ret højt. Det er vigtigt at holde mængden af mælk nede for at skabe plads til mere rigtig mad i maven. Og man kan godt diskutere om mor skal stoppe helt med at amme, fordi det kan være lettere for jeres datter at affinde sig med at amning er helt slut, end forstå hvorfor hun gerne må ammes om aftenen, men ikke resten af døgnet. Hun kan jo ikke klokken og vil naturligt blot søge det hun er vant til og finder tryghed ved. MEN, da mor har ret meget mælk, så risikerer mor at få en brystbetændelse, hvis du stopper fra den ene dag til den anden og samtidig vil det være super hårdt for jeres datter.

Jeg vil derfor foreslå, at mor lige nu ammer 2 gange dagligt og at disse amninger ligger aften og sen aften. Det vil sige, at hun ammes, før ...

Annonce

... hun puttes og igen før midnat - og derefter skal hun så ikke ammes mere før næste aften. Og far kan f.eks. tage over om natten, så mor og bryst er udelukket, men så lillepigen stadig får masser af nærhed, tæt kontakt og tryghed. Mor kan være nødt til at sove i et andet værelse, så mor ikke er der og amning derfor er udelukket. Hvis far på ingen måde kan tage over om natten og give ro, så kan mor også vælge at være der til trøst og ro om natten, men det er vigtigt, at du har en t-shirt på, og at du lukker for mælkebaren :)

Det er samtidig meget vigtigt, at jeres datter nu puttes fra favn og ned hvor hun skal sove - før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun kan følge med i, at hun puttes i sin seng, så hun ved, hvor hun ligger og ikke vågner op og oplever at være blevet flyttet.

Hvis I skønner, at det vil være for stort et spring at komme fra dobbeltsengen og til egen seng, så kan mor også vælge at lægge sig og amme hende i dobbeltsengen lige nu. MEN, det er stadig vigtigt, at jeres datter slipper brystet, før hun sover, så hun lærer at hun ikke længere behøver brystet i munden for at falde i søvn. Og gradvist kan I så derefter arbejde på at lære hende at sove med mere og mere fysisk afstand mellem jer og hende.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne bruge en sutte/putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende bevidst og det vil være rigtig godt at introducere dette nu. Gerne sammen med amningen om aftenen og så skal den følge hende hele dagen, så den også er med i vuggestuen og bruges til putning der. Jo mere ens I kan gøre putningen, jo bedre er det og netop klud eller bamse kan på sigt fungere som substitut for mor, bryst og favn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil også være rigtig godt, at far nu gør alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at far kan være den, som giver hende bad om aftenen, smører hende med creme, giver hende lidt babymassage, giver ren ble og nattøj på, tilbyder hende en godnatgrød, børster hendes tænder osv. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far på sigt kunne tage over, når hun skal puttes. Og i takt med at godnatgrød, putteklud osv. tage mere og mere over og brystet trappes ud, så vil det naturligt blive lettere for far også at putte hende.

I må prøve at vurdere, hvor hurtigt I kan gå frem og hvor mange trin I må tage for at vænne jeres datter fra brystet og få indført nye rutiner. Det er vigtigt, at hun kan følge med og ikke bliver så ked af det og ulykkelig, at hun begynder at forbinde det med at sove med noget som ikke er trygt og godt. I fortæller blandt andet at "Det er for noget tid siden lykkes os at lade hende græde sig selv i søvn efter i hvert fald to timer, men det er kun lykkes en gang. Nu har vi givet op efter 15-50 minutter og taget hende op". Jeres datter skal ikke ligge og græde utrøsteligt i halve til hele timer. Det lærer hun ikke noget godt af og det vil kun øge hendes behov for brystet og for at mærke jer.

Det er meget vigtigt, at I trapper ud af amningen, sætter mere rigtig mad i stedet hele dagen igennem, indfører f.eks. godnatgrød, så I er sikre på, at hun ikke går sulten i seng. Det er vigtigt, at hun er tryg ved at sove, og at hun får en substitut for brystet og nye trygge rutiner, når hun skal sove. Og det er vigtigt, at hun ikke ligger og græder alene, men at f.eks. far er der for hende, trøster, beroliger, betrygger, giver masser af nærhed og tæt kontakt - men far kan af gode grunde ikke amme - og hvis ikke far kommer på banen, så må mor være der, men uden at give brystet hver gang lillepigen søger det...:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver det lille skub, som I måske har brug for, så I kan få skabt nye vaner, nye rutiner, nye søvnassociationer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor