Brev:
Aftenputning med og uden bryst
24. juni 2020
Alder:
3 mdr.
Aftenputning med og uden bryst
Hej Helen.
Først og fremmest tak for en rigtig god brevkasse som jeg har læst ofte i de første 3 måneder af min søns liv.
Jeg har som sagt en søn på 3,5 måned og jeg har et spørgsmål angående aftenputningen.
Jeg prøver så vidt muligt at putte ham i hans bedside crib så jeg undgår skiftet fra favn til seng. Som regel foregår det ved at jeg ammer ham mens han ligger i sin crib (ja det lyder skørt men det kan lade sig gøre) og så falder han i søvn. I starten gik det ret nemt og han faldt hurtigt i søvn men nu kræver det som regel mere end én amning før ham falder i søvn, så vi ligger bare og venter på at han bliver sulten nok til at spise igen. I mellemtiden får han en sut, en nusseklud og jeg synger lidt for ham mens han bliver liggende i sin crib så det er en hyggestund og ikke bare ventetid. Men det ville være rart med en puttemetode som ikke krævede at vente på at han er sulten. Især fordi han jo på et tidspunkt ikke skal ammes længere.
Jeg starter som regel putningen ved at han får nattøj på og smøres i creme ca ved 18.30 tiden, hvorefter jeg tager ham ind i et lidt mørkere soveværelse og hygger lidt om ham med den samme sang hver aften indtil han bliver sulten. Som sagt tager det længere og længere tid fra vi starter til han sover.
Det er sket nogle enkelte gange at han er vågnet, efter at være faldet i søvn ved amning, og har søgt efter brystet for at kunne falde i søvn igen men ellers er han faktisk rimelig god til at acceptere ikke at ligge med brystet i munden hele natten.
Har du et godt bud på hvordan jeg skal gøre det så jeg undgår brystet?
Jeg har prøvet at nusse ham i søvn og at bruge hvid støj mens jeg klapper ham blidt på bleen og siger ‘shhhh’ men intet af det virkede.
Det virker for øvrigt som om han har brug for at mærke at jeg bliver liggende ved siden af ham. Han ligger og søger efter mig med sine arme med lukkede øjne. Kan man på nogen måde undgå det så jeg ikke behøver at blive liggende? Eller skal jeg bare acceptere hans behov for at give ham den tryghed?
Hilsen S.