Svar: Aftenputning med og uden bryst

24. juni 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære S.

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og haft glæde af de svar, som jeg har givet andre - og dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive :)

Du fortæller, at det tidligere har fungeret rigtig godt med putning om aftenen. Du har ammet din dreng imens han har ligget i sin bedside, og derefter er han faldet i søvn med nusseklud og kærtegn - og er faldet ret hurtigt i søvn. Men nu har det ændret sig og han bruger lang tid på at overgive sig til søvnen...

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan din drengs dagsrytme er men rigtig mange børn ændrer rytme i 3-4 måneders alderen og jeg tænker, at det måske er tilfældet hos jer. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu og hans søvn ændrer sig også fysiologisk - det betyder, at søvnen i denne alder ændrer sammensætning, så den begynder at indholde flere søvnstadier.

Rigtig mange børn vil i 3-4 måneders alderen trives godt med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt og rigtig mange børn har en vågenperiode om aftenen i denne alder. Du fortæller, at du ofte gør din dreng klar til putning omkring kl 18.30 og derefter ligger han så vågen i noget tid før han kan sove - og han skal her ammes af et par omgange. Og det lyder for mig som om, at han ikke er parat til at sove, når du putter ham. Det lyder faktisk som om, at han skal puttes senere nu.

Jeg kan ikke se, hvordan jeres dagsrytme er - men generelt skal du regne med, at han har brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Hos mange børn er søvnen fordelt sådan, at barnet sover ca. 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og nattesøvnen var så ca. 10 timer. Børn i denne alder går som nævnt ofte sent i seng og det betyder, at de 10 timers nattesøvn f.eks. kan ligge fra kl 22 til 08. De kan dog også ligge fra kl 20 til 06, som måske passer bedre til din dreng...

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, ammes igen, når dagen begynder

Leg og aktivitet, pludrer, hygger

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Leg og aktivitet, pludrer, hygger

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Leg og aktivitet, pludrer og hygger

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Leg og aktivitet, pludrer og hygger

Aften: Ammes hyppigt og fylder sig på den måde op til natten, og amning er naturligt også en fast del af putteritualet.

Sen aften: Ammes og sover videre

Nat: Ammes og sover videre

Det er helt naturligt, at amning indgår som en fast del af din drengs ...

Annonce

... putteritual, også om aftenen, men det er, som du skriver, en god idé, hvis du nu kan forsøge at putte ham fra din favn og ned i sengen, før han sover helt - så han ikke vænnes til at sove i din favn og med dit bryst i munden, men forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Du skal derfor endelig holde fast i dine rutiner med kærtegn, beroligende hænder, putteklud og godnatsang, som lyder til at fungere rigtig godt :)

Det er dog samtidig vigtigt, at du putter ham, når han tydeligt er parat, og hvis du bibeholder nuværende rytme, hvor han ammes, puttes i seng og du ligger sammen med ham og han er vågen osv. og efter en times tid så ammes igen, før han så kan sove.. så risikerer du at give ham en vane om at putningen skal foregå på denne måde, og det vil naturligt ikke fungere for dig.

Det kan sagtens være et helt reelt behov for ekstra mælk, at han dier den ekstra gang om aftenen, som nævnt dier børn i denne alder ofte hyppigt om aftenen for på den måde at fylde sig ekstra op til natten. Og jeg vil derfor anbefale dig, at du ikke putter ham så tidligt, men i stedet lader ham være med i stuen, hygger sammen med dig og du så giver ham bryst, som han viser behov for - og først putter ham, når du fornemmer, at han faktisk er parat. Så I ikke bruger en time eller mere i soveværelset, hvilket kun frustrerer dig og ham, men i stedet gør aftenen til familietid, og putningen så kan blive lidt kortere, fordi han så er mere parat, når det er puttetid :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af at blive svøbt, fordi svøbet hjælper dem med at holde fysisk sammen på sig selv, så de ikke kan flagre med armene og sparke med benene, men hjælpes til fysisk ro. Det kan du forsøge - det er dog ret varmt i øjeblikket, så måske vil det blive for varmt for ham. I stedet kan du forsøge at samle hans hænder på brystkassen med dine hænder og på den måde hjælpe ham med at have lidt samling på sig selv og finde ro - uden at han igen behøver være i din favn.

Hvis du fornemmer, at han tydeligt viser behov for tryghed og nærhed, så skal du naturligvis give ham dette. Det kan dog sagtens handle om, at han puttes lidt for tidligt fra din favn og derfor ligger lidt for lang tid alene.. så hvis du kan putte ham senere, starte med at amme ham, give ham lidt nærhed og tæt kontakt og derefter hjælpe ham med fysisk at holde sammen på sig selv i egen seng, så vil det sandsynligvis kunne hjælpe jer lidt videre...

For at finde det rette puttetidspunkt må du se lidt på min skitserede rytme og regne lidt på tidspunkterne... :) Jeg håber at ovenstående hjælper videre, og ellers så skriver du bare igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder