Brev:
Putning dreng 3 år
7. april 2020
Alder:
3 år, 2 mdr.
Putning dreng 3 år
Hej Helen
Jeg har en dreng på 3 år og 2 måneder som er forfærdelig at putte. Han har altid haft svært ved at sove fra han var helt spæd, og det er bare blevet værre og værre jo ældre han er blevet. Han er i dag 3 år og 2 måneder. Han sover ikke middagslur og har ikke gjort det siden november.
Vi har altid haft samme putteritual og læser og synger inden han skal i seng, hvilket går godt og han sidder sammen med en af os og putter imens der læses, hvorefter han går op i sin juniorseng, og så synges der nogle sange for ham. Meeen, når personen der putter så er færdig med at synge går “helved” løs. Han begynder at hoppe i sengen, kaste dyne, pude og bamser ud af sengen. Hår selv ud af sengen, er begyndt at spytte på gulvet og er begyndt at slå os. Dette er det samme om vi er i de ved ham eller om vi går ud af værelset. Hvis vi går ud så løber han ud i gangen og spytter på gulvet og synes bare det er sjovt. Han nægter at gå i seng og griner så hvis vi bærer ham derind. Så det er helt sikkert blevet en leg for ham og en dårlig spiral for os alle. Vi har også prøvet at rykke hans sengetid til senere, hvilket hellere ikke har hjulpet.
Vi har forsøgt at stå i døråbningen og ordne vasketøj, og det har heller ikke virket, da han bare nægter at gå o seng igen og forsøger at stikke af.
Det er forskelligt hvem af os der putter, men hans reaktion er den samme.
Han fik en lillesøster for 8 måneder siden, men var også svær at putte inden da, der var det bare mere med at kaste med dyne og bamser samt at skrige.
Om dagen er han den gladeste og mest charmerende dreng som aldrig slår os eller andre. Så vi er meget fortvivlede og kede af hvordan det næsten altid ender ved puttetid.
Har du nogle gode råd til hvordan vi skal få vendt det og få gjort det hyggeligt og rart at sove?
Hilsen
Jeanette