Brev:
Storesøsters søvn - 4.3 år
10. januar 2020
Alder:
4 år, 3 mdr.
Storesøsters søvn - 4.3 år
Hej Helen.
For ca. to år siden da lillebror blev født, ændrede storesøsters søvnmønster
sig. Hun plejede at sove hele natten på sit værelse, men efter lillebror kom hjem, begyndte hun at komme ind til os om natten.
Jeg er godt klar over at det sikkert er fordi hun vil have den samme tryghed, og hun vidste at lillebror sov inde ved siden af, så hun ville have sammen oplevelse og tryghed. Det er fint hun kommer ind til os om natten/aftenen, men måden det sker på er virkelig ikke optimal.
Der er 2 forskellige scenarier når hun kommer ind til os.
Når hun bliver puttet kl. 19 hver aften, går der 1,5-2 timer (oftest 2 timer), så vågner hun og vil ind til os. Det er HVER aften at der går næsten to timer og så vågner hun. Hun har en fast madras som ligger på gulvet hos os, og det fungerer fint.
Scenarie 1. Hun kommer ind til os og lægger sig ned og falder i søvn med det samme.
Scenarie 2. Hun kommer ind til os og kan skrige i 1 timer over alle mulige mærkelige ting og nægte at sove.
Det scenarie hvor hun skriger som en gal og oven i købet vågner, så kommer hun jo sent i seng og så er hun træt dagen efter.
Vi har prøvet alt og også puttet hende senere, en lige meget hvor sent vi putter hende, vågner hun stadig efter 2 timer. Hun får en stor portion mad inden sengetid får læst to bøger, leget købmand og lige snakket lidt om hvordan dagen har været.
Vi har også prøvet at putte hende igen på væreslet efter hun er vågnet, men enten gider hun ikke, eller også vågner hun igen efter en times tid.
Vi har prøvet også at putte hende direkte på vores værelse, men det gik ikke godt da hun ikke kunne falde i søvn uden vi var der, og vi vil jo også gerne at hun bruger sit værelse. Det dræner os meget at vi har en datter der vågner hver aften og det er svært at have gæster eller andre ting, da hun fylder så meget. det går ud over forholdet til min kæreste og vi kæmper en kamp hver dag, især for at holde sammen.
Jeg håber du kan hjælpe med et råd, da jeg desværre er bange for at vi ikke rigtig kan ændre nogle af de her ting:(
Hilsen