Storesøsters søvn - 4.3 år

10. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Storesøsters søvn - 4.3 år

Hej Helen.

For ca. to år siden da lillebror blev født, ændrede storesøsters søvnmønster
sig. Hun plejede at sove hele natten på sit værelse, men efter lillebror kom hjem, begyndte hun at komme ind til os om natten.

Jeg er godt klar over at det sikkert er fordi hun vil have den samme tryghed, og hun vidste at lillebror sov inde ved siden af, så hun ville have sammen oplevelse og tryghed. Det er fint hun kommer ind til os om natten/aftenen, men måden det sker på er virkelig ikke optimal.

Der er 2 forskellige scenarier når hun kommer ind til os.

Når hun bliver puttet kl. 19 hver aften, går der 1,5-2 timer (oftest 2 timer), så vågner hun og vil ind til os. Det er HVER aften at der går næsten to timer og så vågner hun. Hun har en fast madras som ligger på gulvet hos os, og det fungerer fint.

Scenarie 1. Hun kommer ind til os og lægger sig ned og falder i søvn med det samme.

Scenarie 2. Hun kommer ind til os og kan skrige i 1 timer over alle mulige mærkelige ting og nægte at sove.

Det scenarie hvor hun ...

Annonce

... skriger som en gal og oven i købet vågner, så kommer hun jo sent i seng og så er hun træt dagen efter.

Vi har prøvet alt og også puttet hende senere, en lige meget hvor sent vi putter hende, vågner hun stadig efter 2 timer. Hun får en stor portion mad inden sengetid får læst to bøger, leget købmand og lige snakket lidt om hvordan dagen har været.

Vi har også prøvet at putte hende igen på væreslet efter hun er vågnet, men enten gider hun ikke, eller også vågner hun igen efter en times tid.

Vi har prøvet også at putte hende direkte på vores værelse, men det gik ikke godt da hun ikke kunne falde i søvn uden vi var der, og vi vil jo også gerne at hun bruger sit værelse. Det dræner os meget at vi har en datter der vågner hver aften og det er svært at have gæster eller andre ting, da hun fylder så meget. det går ud over forholdet til min kæreste og vi kæmper en kamp hver dag, især for at holde sammen.

Jeg håber du kan hjælpe med et råd, da jeg desværre er bange for at vi ikke rigtig kan ændre nogle af de her ting:(

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor