Svar: Storesøsters søvn - 4.3 år

10. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er for det første vigtigt, at I finder det rette puttetidspunkt for jeres datter. Du skriver, at I ofte putter hende omkring kl 19, og at I også har forsøgt putning senere, men uanset tidspunkt, så vågner hun altid efter et par timer...

Det gennensnitlige søvnbehov for en pige på 4-4.5 år er 11-11.5 times søvn i døgnet. Jeg går ud fra, at jeres datter ikke længere sover til middag, hvilket betyder, at de 11 timers søvn skal ligge om natten. Det vil sige, at hvis hun står op kl 07, så skal hun altså puttes omkring 19.30-20. Står hun senere op, så skal puttetidspunktet ligge senere, står hun tidligere op, så passer det sikkert fint med kl 19 putningen :)

I skal være opmærksomme på, om hun nogle gange powernapper i løbet af eftermiddagen - hvis hun f.eks. har haft en dårlig aften/nat, hvor hun har været vågen et par timer og derfor naturligt er ekstra træt dagen efter - kan hun så finde på at tage et lille hvil? Hvis hun gør det, så vil det naturligt påvirke hendes rytme og hendes nattesøvn.

I skal også være opmærksomme på, om hun i weekenden sover længere, end hun gør til hverdag. I princippet er der ikke noget i vejen for hvis hun en gang imellem kan indhentet lidt manglende søvn om morgenen, ligesom det kan være dejligt for jer at få lidt senere morgener lørdag og søndag - men når hun lige nu har rigtig svært ved at sove sammenhængende, så er det faktisk ikke nogen god idé. Så vil det være bedre, at I starter dagen til samme tid uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om hun har været vågen om aftenen eller ej. Jo mere fast rytme I kan skabe jo bedre vil det være, fordi det påvirker hendes indre ur og hendes fornemmelse for, hvornår hun skal være vågen og hvornår hun skal sove.

Det er rigtig godt, at I holder fast i, at hun skal puttes i egen seng om aftenen og det er fint, at hun får et godnatmåltid, får læst to små historier, og at I taler lidt om dagen og hun derefter så skal falde i søvn. Hun behøver ikke lære at falde i søvn i soveværelset.

Når hun vågner om aftenen, så vil jeg anbefale jer, at I følger hende ud på toilettet, lader hende tisse af og derefter følger hende tilbage i egen seng igen. Især hvis det at blive puttet på madrassen i jeres soveværelse ...

Annonce

... betyder at hun så ligger og skriger og holder jer vågne. Det er en forudsætning for at kunne sove på madrassen hos jer, at hun faktisk forsøger at lægge sig til at sove - hvis hun forstyrrer jer, holder jer vågne, så må hun ligge vågen i sin seng... I må gerne stille lidt krav her, som handler om, at hun gerne må sove hos jer og få den tryghed, som hun har behov for, men hun skal ligge stille. Hun behøver ikke sove, men hun skal ikke vække jer, for I sover.

Du nævner, at ændringen i hendes søvn begyndte, da lillebror blev født. Og du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan I i hverdagen hjælper de to til et godt forhold, hvor hun ikke føler sig afvist eller føler at lillebror foretrækkes fremfor hende. Det er vigtigt, at hun har en indre følelse af, at hun er mindst lige så meget værd som lillebror, hun må ikke gå rundt og have en følelse af, at I elsker ham højere end hende eller at det er bedre at være ham. Det er vigtigt, at hun føler sig som noget særligt og har en grundlæggende følelse af, at ingen kan tage hendes plads...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner også kort at hendes afbrudte nattesøvn "dræner jer så meget... at det går ud forholdet til din kæreste og I kæmper en kamp hver dag, især for at holde sammen". Jeg kan desværre ikke udelukke, at problemer mellem mor og far kan vise sig i børnenes søvn. Hvis jeres datter mærker, at I forældre har det svært, diskuterer, skændes meget, er uvenner osv. så kan det godt gøre, at hun er utryg ved at sove og derfor vågner op. Alt efter hvordan I har det sammen, så kan hun naturligt reagere på dette. At være vågen og søge soveværelset kan være udtryk for at hun forsøger at holde øje med jer, hvad I laver, hvordan I har det med hinanden. At vågne op, skrige osv. kan være en måde at få jeres opmærksomhed over på hende og væk fra hinanden ... det behøver dog ikke være noget "voldsomt", det kan også sagtens være generel disharmoni, som gør at hun har svært ved at sove...

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at der kan være tale om anfald af natteskræk eller lignende, hvis hun vågner og skriger.. Men det lyder som om, at hun er vågen og at I har fin kontakt med hende, så dette vil jeg umiddelbart udelukke.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre