Brev:
Sover dårligt om natten - 13 måneder
20. november 2019
Alder:
13 mdr.
Sover dårligt om natten - 13 måneder
Hej Helen,
Vores pige på 13 måneder har altid sovet dårligt.
Vi har dog længe lykkedes med at putte hende i egen seng for natten og så tage hende over i vores seng, når hun vågnede for der at blive ammet i søvn. Hun har altid vågnet mange gange, men har kunne blive ammet videre i søvnen.
Det virker dog ikke længere.
Vi kan stadig putte hende i egen seng, men amningen får hende ikke længere til at falde i søvn. Hun vil det rigtig gerne, men ligger meget uroligt og rykker sig rundt og halvt sætter sig op - dog hele tiden med brystet i munden. Men det får hende ikke til at falde i søvn længere. Først når vi tager hende op og går rundt med hende finder hun roen og sover videre.
Hun har aldrig taget sut.
Vi spiser aftensmad omkring kl. 18 og et sted mellem 18.40 og 19.15 får hun en portion aftengrød, så vi er sikre på, at hun er mæt for natten. Derefter skifter vi ble, hun får nattøj på og får børstet tænder, og så er hun klar til at blive puttet.
Mor eller far går rundt med hende i armene til hun falder i søvn, og når hun sover tungt kan vi lægge hende i egen seng (som står i vores soveværelse) og hun sover videre. Hvis hun ikke sover tungt nok når vi lægger hende, vågner hun og vi starter forfra.
Alt mellem én til to timer efter hun er blevet puttet, vågner hun. Hun stiller sig op i sengen og græder indtil vi kommer og tager hende op. Hvis vi lader hende blive i sengen bliver hun hysterisk og vågner helt op. Hver 1½ til 2 timer natten igennem vågner hun og vi skal igennem hele putteturen på ny.
Da hun var omkring 10 måneder forsøgte vi at afvænne hende fra at falde i søvn i vores arme. I tre dage lod vi hende blive i sengen også selvom hun græd og ville op. Hun faldt i søvn af ren udmattelse, men vågnede hurtigt igen. Den fjerde dag var det svært bare at få hende ind i soveværelset, og vi besluttede at tiden ikke var den rigtige, og vendte tilbage til gammel rutine.
Vi ønsker, at hun skal lære at sove i egen seng hele natten, om det er i eget værelse eller i vores soveværelse er ligemeget. Og vi ønsker at hun skal lære at komme videre i søvnen selv, således at hendes søvn ikke bliver afbrudt af opvågninger igennem natten samt at hun ikke har behov for at være i vores arme for at sove.
Hvordan får vi hende til at sove hele natten igennem?