Brev:
Sovevaner 4 måneder
22. januar 2019
Alder:
4 mdr.
Sovevaner 4 måneder
Kære Helen,
Du har allerede hjulpet os to gange tidligere med værdifuld feedback som vi er meget taknemmelige for, tak!
Vores datter på fire måneder er nu så 'moden' så vi er begyndt at introducere hende for faste sovevaner om natten og vi er nu på dag fire.
Vi er begyndt lægge hende i seng kl 19. Hun sover i fast seng, lige skiftet fra slyngevugge, ved siden af vores og der er adgang over til vores seng. Inden hun sover har vi givet hende et lille bad, masseret hende godt ind i olie, slukket alt lys så der er helt mørkt, ammet hende til hun er helt mæt, og sunget godnat sang og det tager altsammen ca. 1 time (vi starter ritualet kl 18).
Hun falder i søvn imens hun ammes og så bliver hun lagt i seng sovende. Vi tænker at starte sådan her og så prøver vi om et par uger at sørge for at hun er vågen når vi lægger hende over i sin seng. Min kæreste sover længst væk fra vores datter da vi har hørt at babyer kan vågne hvis de kan lugte mælken.
Vi er indtil videre rigtig stolte og glade for udviklingen so far.
Efter at vi har skiftet slyngevuggen ud med det faste tremme seng er hun begyndt at vågne hver tredje time istedet for hver fjerde-femte som vi vandt til med slyngevuggen. Vi har prøvet at få hende til at falde til ro når hun vågner uden at tage hende op, men det er ikke lykkedes at få hende til at falde til ro uden at amme hende i søvn igen. Når hun bliver ammet falder hun hurtigt i søvn igen uden at have spist meget mere end et halvt bryst, og så er det jo at hun vågner igen efter tre timer. Vi har også prøvet at skifte hende og holde hende vågen med tændt lys for at spise mere uden held.
Er der noget andet vi kan gøre for at komme op på de længere søvnstræk igen?
Mange tak!
Jakob