Svar: Sovevaner 4 måneder
22. januar 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Jakob
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har haft glæde af mine tidligere svar - og også har købt min bog om børn og søvn - tak for det :)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig. Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan spille ind hos jer :)
For det første, så er det en meget tidlig rytme, jeres datter har, hvis hun ofte sover til natten kl 19. De fleste børn vil i 4 måneders alderen have behov for ca 15 timers søvn i døgnet - og det er ofte godt fordelt sådan, at barnet sover ca 10 timer om natten og ca 5 timer samlet i løbet af dagen, fordelt på 3 lure.
Der er naturligvis ikke noget i vejen for, at jeres datter har en tidlig søvnrytme, det må hun gerne have, men når hun sover allerede kl 19, så kan nattesøvnen godt blive for lang, hvilket så igen kan betyde, at hun ikke kan sove så dybt og så sammenhængende og derfor vågner hyppigt og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen igen. Ofte vil hun nemlig ikke "kun" sove 10 timer om natten, men vil måske sove fra 19-07 så nattesøvnen pludselig varer 12 timer - og det giver så også ofte udfordringer om dagen, hvor hendes dagssøvn kan blive kort kort. Altså at hun ikke får lure, der er lange nok til at hun kommer igennem de forskellige søvnstadier, som hver især giver hende noget vigtigt :)
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have en rytme, hvor de går sent i seng. De sover f.eks. fra kl 22 til 08 - og det ændrer sig igen, når de bliver ældre. Så vil det være helt normalt at sengetiden ligger omkring 19.30-20...
Det er meget fint med jeres putteritual med bad, babymassage med olie, slukket lys, god amning osv. inden hun skal sove - og det er super dejligt, at I fornemmer, at dette har en rigtig god effekt på hende og hendes evne til at overgive sig til søvnen - det må I meget gerne holde fast i og være stolte og glade for :) Men I skal være opmærksomme på om hun mon egentlig har behov for en 3. eller 4. lur om aftenen og derefter vil have en længere vågenperiode, før hun så går i seng. Altså at hun f.eks. kun vil sove 30-45 minutter omkring kl 19 og så først derefter have glæde af bad osv. blive fyldt godt op med mælk og efter et par timer så blive puttet til natten.. fordi det kan gøre at nattetimerne bliver mere sammenhængende :)
Derudover kan det også handle om, at hun måske er ved at have behov for lidt mere mad. Nogle gange skyldes det, at hun nu har en alder, hvor hun naturligt lader sig forstyrre om dagen. Hun følger rigtig godt med i alt, hvad der sker omkring hende og når mor sidder og ammer, så vil hun måske slippe brystet, kikke på mor, smile og pludre, tage fat og die lidt igen, slippe og atter pludre, tage fat - og når du så kommer ind i stuen, så er det sjovere at kikke efter dig end at spise... Derfor kan børn i denne alder godt have lidt tendens til at slatspise lidt om dagen og derfor ikke få helt nok - og så er de nødt til at søge dette ekstra om natten. I skal derfor være opmærksomme på at hjælpe hende til at spise længere tid om dagen og holde koncentrationen der :)
Det er også sådan, at hyppige amninger øger mælkemængden. Det vil sige, at det giver mere mælk, at amme hver 2-3 time i stedet for at amme hver 4 time - og nogle gange, når børn melder sig hyppigere, så er det for at få sat mælkeproduktionen lidt op. Og netop om natten produceres der mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det øger mælkeproduktionen ekstra, når man ammer om natten. De hyppige natamninger kan derfor godt skyldes et behov for mere mad.
I første omgang er det rigtig godt, hvis man kan forsøge at øge mælkeindtaget netop ved at lægge hende til hyppigere og ved at hjælpe hende med at tømme brystet rigtig godt hele dagen igennem - ligesom hun i en periode skal have lov til at die lidt hyppigere om natten for at få sat mælkeproduktionen op. Men hvis dette ikke viser sig tilstrækkeligt, så kan det være tegn på, at hun begynder at have behov for lidt skemad. jf. tidligere svar til jer omkring dette :)
Og så kan hendes opvågninger også skyldes, at hun er flyttet fra slyngevuggen og over i tremmesengen - og derfor nu skal sove uden bevægelse og uden at "ligge i en lille hule", som hun er vant til.
Nogle børn har glæde af stadig at føle sig holdt og de kan derfor have glæde af at blive putte i en sovepose, som hjælper dem med rent fysisk at holde sammen på sig selv. Det er dog ikke alle - mange børn vil i netop 4 måneders alderen begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk og kan derfor blive irriterede over, hvis de ikke kan trille omkring, sparke med benene og flytte på sig.
Nogle børn har også glæde af at kunne mærke en beroligende hånd. Det kan være en idé at koble tremmesengen til forældresengen - fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når tremmesengen er koblet til forældresengen, så kan I lægge en beroligende hånd over på hende om natten, så hun kan mærke, at I er der og igen få fornemmelsen af at lidt tyngde og blive holdt, ligesom I kan vugge hende lidt med hånden på hendes hofte eller lignende, så hun lulles videre ind i søvnen - men uden at I behøver tage hende op, uden at I selv behøver stå op, hun hjælpes videre ind i søvnen, hvor hun er.
Jeg håber, at du/I kan bruge nogle af disse tanker videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske