11 måneder og lære at falde i søvn selv

3. oktober 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

11 måneder og lære at falde i søvn selv

Hej Helen

Jeg skriver da vores datter på snart 11 måneder stadig ikke kan falde i søvn selv.
Hun skal snart begynde i vuggestue, så vi bliver nødt til at ændre vores puttevaner inden, føler vi.

Hun har altid haft et stort behov for tryghed i forbindelse med at sove. Vi startede da hun var nyfødt med, at hun sov i sin lift ved siden af vores seng. Men hun sov uroligt eller sov slet ikke. Først da hun kom i en babynest mellem os i sengen, begyndte hun at sove bedre.
Hun er næsten også altid blevet svøbt når hun skal sove. Vi stoppede med at svøbe hende da hun var omkring 5 måneder. Da gik vi over til, at hun sov i sovepose, for at hun kunne finde ro, men stadig have lidt bevægelighed. (Den er hun først for nyligt stoppet med at bruge)
Vi puttede hende i babynesten ved at give hende flaske mens vi holdte hende og derefter sad med hende i vores favn, indtil hun sov. Så lagde vi hende i nesten. Og den metode fortsat vi så bare med.

Hun sover nu på eget værelse og har gjort det siden hun var 6 måneder. Vi prøver at lægge hende før hun sover helt, men hvis hun bliver lagt i sin seng før hun er 10 sekunder fra at sove, så går der ingen tid inden hun står oppe i sin seng eller tumler rundt dernede.
Det virker som en leg og hun virker pludselig ikke det mindste træt, på trods af at hun kun har været få sekunder fra at falde i ...

Annonce

... søvn.
Så kan vi tage hende op igen og starte forfra med at få hende til at sove hos os og derefter prøve at lægge hende. Det tager mellem 20 og 40 minutter for tiden.

Mens vi sidder med hende, synger vi gerne for hende og nogle gange stryger hende på håret og “det tredje øje”.
Vi har forsøgt at lægge hende noget før hun er tæt på at sove, sige godnat og så gå ud af værelset i et par minutter. Hun er oppe at stå inden vi nærmest vender ryggen til hende. For det meste foregår det uden gråd, igen virker det mere som om, at hun bare vil lege og tumle i sengen.
Når vi kommer tilbage, samler vi sut op, som hun gerne har kastet ud i rummet og får hende puttet igen for så, at det gentager sig på ny. Til sidst bliver hun ked af det og begynder at græde. Da har vi taget hende op og puttet hende på den “gamle metode”
Det er bare ikke holdbart længere og det kræver både meget tid og energi.

Hun er en glad og motorisk dygtig pige. Hun begyndte at kravle da hun var 8 måneder og gå da hun var 10 måneder. Hun har meget energi og der skal ske noget hele tiden.
Hun sover to lure om dagen på ca. 1 time og 20 minutter. (Første lur ca. 10:30 og anden lur 14:30). Hun sover ca. 11 timer om natten og kommer gerne i seng omkring kl. 20.

Så spørgsmålet er: Hvordan hjælper vi hende med selv at kunne finde ro, så hun selv kan falde i søvn?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.