Søvnproblemer og utrøstelig

11. juli 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvnproblemer og utrøstelig

Hej Helen,

Vi er et forældrepar som er blevet forældre til en dejlig datter.
Hun har netop rundet de 3½ måned. Vores lille trold blev født efter en lang fødsel på 20 timer og måtte til sidst tages med sugekop.

Hun græd meget de første uger. Vi startede med fuldamning, men da det skabte en del besvær fik vi udleveret nogle suttebrikker som hjalp meget. Det viste sig dog at vores pige slugte for meget luft som gav store mavesmerter(gav hun udtryk for) Da vi droppede ammebrikkerne og istedet ammede halvt og gav mælkeerstatning som supplement også, så hjalp det på gråden og humøret hos alle :)

Det varede dog kort og hun græd stadig meget. Efter den første måned droppede vi amningen og gik over til fuld erstatning, da det var tydeligt for os, at hun ikke blev tilstrækkelig mæt ved amning og oftest kun blev utilfreds/ked af det når hun skulle lægges til brystet samt efter amning.

Vi anvendte NAN som vi også gav hende på hospitalet efter fødslen. Gråden fortsatte, dog nu mest ved aftentid. Vi søgte hjælp på nettet og fik anbefalet at hun blev set på af en kiropraktor, grundet den hårde fødsel. Denne fandt dog intet nævneværdigt.

Gråden var nu primært efter hvert måltid. Vi læste videre på nettet og fandt ud af at allomin(grøn) skulle være bedst og mest skånsom mod maven. Derudover købte vi mælkesyredråber som vi gav hende hver dag også.
Dette hjalp i godt og vel 14 dage, så startede gråden ellers igen, med forøget styrke.
Hun græd hver aften mellem 18-23 i små 3 timer. Hver aften uden undtagelser, i 1½ måned, meget hysterisk. Vi læste at det ikke var helt unormalt og at det ville blive bedre efter de 3 måneder.

Her da hun fyldte 3 måneder blev det også lidt bedre. Hun var ikke så ked, max en lille ...

Annonce

... time nu og ikke samme styrke af gråd. Vi tænkte at nu gik det den rigtige vej, problemet var så at hun faktisk ikke sov om dagen overhovedet. Max 2-3 timer samlet.

Hun falder i søvn om dagen, men sover kun en halv times tid, nogle gange 1½ og vågner så igen. Vi kan få hende til at falde i søvn igen, men hun vågner ofte igen. Det skal lige nævnes at hun sover omkring 7-8 timer hver nat fra da hun var ca. 1 måned. Hun sover dog meget uroligt og spjætter og siger lyde, men dog uden at vågne helt. Hun sover i sin nest i vores seng, så vi hurtigt kan give hende en rolig hånd, mad eller en sut. Hun har dog aldrig været god til at sove lure om dagen, selvom vi har prøvet diverse steder at putte hende. Hun sover måske 4 timer om dagen på en god dag.

Nu er hun som nævnt fyldt 3½ måned og gråden er sat ind igen.
Hun bliver meget hysterisk hver aften når vi lægger hende til at sove fordi vi tydeligt kan se hun er træt, men hun nægter at overgive sig. Holder vi hende vågen til hun falder i søvn i vores arme så kan hun også pludselig blive hysterisk og skrige ved dette forsøg.

Vi har nu købt en hængvugge fra Nonomo som alle taler godt om, men denne vågner hun også igen i efter ca. en halv times søvn og skriger. Vi har haft den en lille uge nu, så det kan være der lige skal lidt tilvænning til. Om dagen er hun glad, pludrer og smiler meget og hygger med os og er nysgerrig på at opleve hverdagen og er meget dygtig til at vise sin nysgerrighed. Hun elsker stimuli og udvikler sig løbende helt korrekt, men om aftenen ligner hun det mest ulykkelige barn.

Gør vi noget galt? Er det "blot" de omtalte tigerspring eller har du noget du kan anbefale os, for vi er godt nok ved snart at gå ud af vores gode skind.

På forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge