Svar: Søvnproblemer og utrøstelig
11. juli 2018
Alder:
3 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - det lyder som om, at I har fulgt med på sidelinjen, og det er dejligt, at I selv har fået lyst til at skrive til mig :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser jeres beskrivelse, er om jeres datter ikke kan have refluks - måske det man kalder "silent refluks". Refluks betyder egentlig blot, at der sker tilbageløb af mælk og mælkesyre fra maven op i spiserøret. Det er helt normalt hos små børn, og man gør kun noget ved det, hvis barnet gylper så meget, at det går ud over barnets trivsel.
Hos børn med "almindelig refluks" kan gylpen komme ud i stråler, og det kan komme som små skvulp, hvor barnet virker til at gylpe lidt hele tiden. Nogle børn har dog det, som kaldes silent refluks. Det betyder, at de ofte ikke gylper, men i stedet kan de synke og synke igen og igen - fordi de har mælk og mavesyre stående i spiserøret. Når der kommer mavesyre fra maven og op i spiserøret, så svier det og gør ondt. Det kan derfor forklare, hvorfor jeres datter har grædt meget, og det kan også spille ind på hendes søvn. Når børn har refluks, så vil de ofte sove dårligt og meget afbrudt, vågne og være kede af det - igen fordi når de lægges ned, så skal der ikke så meget til før der sker tilbageløb og barnet får ondt. De sover derfor ofte bedst i oprejst stilling. Det kan derfor også forklare, hvorfor det måske ikke rigtig hjælper med slyngevuggen, men måske virker bedst, hvis hun ligger eleveret hos jer...
Det kan være en fordel, at hun får flaske, fordi det gør det lettere for jer at sidde med hende mere oprejst. Derudover kan I forsøge at gøre hendes mælk tykkere. I kan enten tilsætte Aprestagum/Johannesbrødkernemel (spørg på apoteket) til den erstatning, som hun allerede får. Det gør mælken tykkere i flasken og kræver derfor, at I måske skifter til en vællingesut... I kan også forsøge med en specialerstatning udviklet til børn med refluks. Den hedder Enfamil AR og skal købes hjem fra England. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven. Den hjælper altså med at holde mælken i maven, så tilbageløbet bliver mindre Den kan købes via dette link: https://www.chemistdirect.co.uk/enfamil-ar-powder-formula/pr d-3p9
I kan også tale med jeres læge om, hvorvidt det vil være relevant at forsøge medicinsk behandling. Man behandler ofte med Nexium. Det virker ved at nedsætte produktionen af mavesyre og ofte siger man, at man skal behandle i 4 uger før man kan vurdere om der er effekt. Nexium er på recept og ordineres af lægen.
Vil hun tage imod en sut? Nogle gange kan det hjælpe med en sut, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken - tarmbevægelserne. En sut efter hun har fået en flaske, kan derfor hjælpe mælken videre fra maven og over i tarmene, så tilbageløbet på den måde bliver mindre. Samtidig kan det at sutte også virker beroligende. At få en sut efter at have spist sin flaske, kan derfor nogle gange have rigtig god effekt...
Man skal naturligvis altid sikre sig, at hun er undersøgt grundigt og udelukke, om hun kan have smerter eller andet, som kan forklare hendes gråd. Det har været en lang og hård fødsel og det at blive taget med cup kan f.eks. godt give hovedpine, som kan forklare, hvorfor hun måske er ked af det den første tid. Alt efter hvilken type cup der er brugt og hvordan det hele er foregået, så får nogle børn også af og til en skævvridning i nakken - men her fortæller I, at I har fået hende tjekket af en kiropraktor og alt var også i orden her... Det er rigtig godt, at I på den måde har fået hende tjekket :)
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun kan have kolik. Kolik er en udelukkelsesdiagnose, det betyder, at man skal have undersøgt barnet grundig og udelukket en fysiologisk forklaring på barnets gråd. Når børn får diagnosen kolik, så kan man ikke finde nogen grund til at barnet græder - men hun er bare rigtigt ked af det. Grådperioderne starter ofte når barnet er 3-4 uger gammel og fortsætter ofte til barnet er mellem 12-16 uger, hvorefter barnet naturligt og af sig selv pludselig holder op med at græde. Når barnet græder er det fuldstændig utrøsteligt - det føles som om at intet virker...
Man mener, at børn med kolik græder, fordi deres nervesystem er umodent. Denne umodenhed medfører, at de har sværere ved at regulere deres følelser og derfor er mere utrøstelige. Når man tager barnet op, så har barnet brug for tid til at falde til ro, og samtidig bliver barnet ofte også let overstimuleret, hvilket så vil forstærke barnets gråd. Børn med kolik eller umodent nervesystem græder derfor ofte længere tid af gangen, før de falder til ro, før I som forældre kan trøste hende, fordi hendes nervesystem og evne til selvregulering er umodent....
Kolik er noget børn vokser fra - og hos nogle børn oplever man en gradvis bedring og hos andre kommer det faktisk næsten fra den ene dag til den anden... Jeg kan godt forstå, at I efterhånden er trætte og næsten ikke kan klare mere gråd - men forhåbentlig går i den lidt gladere tid i møde nu :)
Prøv om I kan hjælpe hende til lidt rytme i løbet af dagen, og meget gerne, hvor hun samlet sover ca. 15 timer i døgnet. Det betyder, at hvis hun om dagen kan nå op på ca 4 timers samlet søvn, så skal hun sove ca. 11 timer om natten, naturligt afbrudt af at få mælk. Hun må gerne få 4 lure dagligt, hvis det passer bedst ind i hverdagen og får dagen til at hænge bedre sammen. Det vil også være normalt, at hun i denne alder har en længere vågenperiode om aftenen og går sent i seng. De ca. 11 timers nattesøvn kan således godt ligge fra f.eks. kl 21-08... eller måske senere endnu. Det ændrer sig hen af vejen i takt med at hun bliver ældre.
I skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner, men forsøge at gøre det, som I fornemmer lige nu er nødvendigt for at hun kan sove. I må således gerne putte hende i barnevognen og f.eks. trille hende en længere tur i løbet af dagen, hvis det kan være med til at holde hende sovende lidt længere tid...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale jer meget to af mine bøger "Helens bog om Gråd og Trøst", og "Helens bog om Børn og Søvn".
Fortsat held og lykke - og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske