Brev:
Night terror - måske
19. februar 2018
Alder:
18 mdr.
Night terror - måske
Kære Helen
Endnu engang tak for hurtig svar og gode råd.
Denne gang handler det om lillebror, der har været syg en lille uges tid med feber og snue (som så mange andre). Desværre er han begyndt at skrige og græde og sparke og slå i "søvne" om natten, og nu vil jeg høre dig, hvad du tror, det skyldes?
Han har været syg i fire dage og er ved at have det lidt bedre. Men han er ikke rask endnu. Og de sidste tre nætter har han været exceptionelt ked af det om natten.
Det er som om, vi ikke kan nå ordentligt ind til ham, og han sparker og græder og slår, indtil han pludselig sidder op eller endda står på gulvet (hvis vi har taget ham med ned i stuen for ikke at vække storesøster) og rækker ud efter os. Så tager vi ham selvfølgelig op igen, men så begynder det bare forfra.
Der kommer ro på efter en times tid, og der er han så udkørt, at han falder i søvn i vores favn på vej i seng igen.
Hvad søren kan vi gøre? Eller hvad gør vi, der er forkert?
Til orientering er han kommet tilbage i soveværelset, fordi vi syntes, han sov for uroligt til at sove hos storesøster. Det stressede os for meget i løbet af natten. Og vi lader ham også komme op til os, hvis han er ked af det. Der plejer han nemt at sove videre. Men det gør han ikke i de her tilfælde.
Er det mon night terror? Eller en reaktion på noget vi gør?
Vi plejer at skiftes til at putte og sove med ham, fordi man sover bedst inde ved storesøster. Men her imens han har været syg, har min mand taget ham nogle nætter i træk. Er det en dårlig ide? Eller er det en dårlig ide at skiftes?
Vi begyndte at skiftes, da vores datter var mindre og blev meget ked af, at det pludselig var far, der skulle putte, hvis jeg havde puttet flere dage i træk. Derfor passer det (i hvert fald hende bedst), at alle ved, hvem der putter. I dag er det mor, imorgen er det far. På den måde undgår vi en række konflikter.
Men er det bedre for lillebror, at det altid er den samme?
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen L