10 uger og putning

16. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

10 uger og putning

Hej Helen.

Jeg har en datter på 10 uger der fuld ammes og generelt trives rigtig godt.

I løbet af dagen puttes hun i barnevogn uden sut eller klud - jeg triller hende et par minutter og stiller hende så når hun sover. Hun sover gerne mellem 1 og 2 timer 3 gange om dagen - om aftenen ca kl 17.30 går jeg ca 1 time med hende for ellers vil hun ikke sove og uden en lur her bliver aftenen meget dum. Hun bliver lagt til aften i egen seng ved siden af mig ca kl 20. Problemet er om aftenen hvor hun bliver meget ked af det så snart hun kommer ind i soveværelset og græder og vrider sig. Hun vil ikke have mad og bliver hysterisk hvis jeg prøver at lægge hende til brystet.

Så ligger jeg hende i sengen - giver hende sutten og efter ca 10 min kan jeg lægge hende til og hun spiser fint. Derefter ned i seng igen - med sut og sutteklud. Hvis hun kun får sutteklud ...

Annonce

... søger hun ekstremt meget og bliver hurtigt meget vred.

Hun bruger kun sut om aftenen når hun skal sove og uden den kan jeg ikke få hende til at falde til ro på dette tidspunkt. Der går alt fra fem minutter til 3 kvarter før hun falder i søvn og al den tid er jeg nødt til at sidde og holde sutten for hende for hun taber den selv med det samme og bliver meget vred.
Når hun sover fjerner jeg sutten igen.

Når hun vågner om natten og får mad er det som regel nemt bare at ligge hende over i seng igen og så sover hun videre. Hun vågner ca hveranden time indtil kl 3 hvor hun derfra vågner hver time og generelt er urolig.

Hvordan kan jeg ændre på putningen så den ikke strækker sig over en time ?
Hun sutter meget på sin hånd om dagen så måske jeg skal give hende sutten i løbet af dagen også eller skal den helt væk ?

Med venlig hilsen
Stine og Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!