Svar: 10 uger og putning
16. januar 2018
Alder:
2 mdr.
Kære Stine og lille Anna
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder meget fint det du fortæller - med de tre lure dagligt. Det lyder passende i forhold til jeres datters alder, og du skal endelig fortsætte med at putte hende om aftenen også selvom du her må gå med hende, for at hun får koblet fra og får overgivet sig til søvnen. Det er vigtigt med den 3. lur og det er kun godt, at du hjælper hende:)
Du skriver dog, at du ofte går med hende en time fra ca 17.30 og det betyder, at hun ofte sover til klokken er 18.30 måske nogle gange 19.. Og da du efterfølgende lægger dig med hende for at putte hende kl 20, så tænker jeg umiddelbart, at det er for tidligt. Det er sandsynligvis derfor at hun bliver så ked af det, græder og protesterer mod putning og at putningen derfor nogle gange trækker ud en time. Derfor - hvis din datter ikke sover før klokken måske er 21, så skal du ikke putte hende før - og det er helt normalt for hendes alder, hvis hun går sent i seng og netop har en vågenperiode om aftenen. Det vil være rigtig godt, at I om aftenen sidder med hende i stuen, pludrer og hygger, ammer efter behov, lader hende være i favn hos far og nogle gange bare lader hende ligge lidt på dynen osv. Hvad hun nu viser behov for - og så kan du amme hende og putte hende, når hun er lidt mere parat. Hun må gerne være vågen et par timer fra hun vågner af sin 3. lur og til du putter hende igen.
Du må også gerne putte hende med sut og klud. Og det er helt naturligt, at du er nødt til at holde sutten ved hendes mund, når hun ikke er ældre. Der sker ikke noget ved, at hun falder i søvn med sutten i munden. Det at sutte virker beroligende. Det hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen, og det sætter også gang i tarmperistaltikken, så mælk og evt. luft hjælpes igennem maven - og dermed også giver lidt ro.
Det du på sigt skal være opmærksom på er, at hun ikke får sutte i munden en gang i timen, men at du i stedet forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med dine kærtegn, hænder, beroligende ord osv. Men hun er stadig så lille, at du ikke skal bekymre dig om hvorvidt du kan give hende dårlige vaner og du skal prøve ikke at tænke for meget over, hvad hun kan lære fremadrettet og blot nu fokusere på, hvad der giver hende ro og hjælper hende til at sove bedst muligt nu. Hun er stadig et spædbarn og skal stadig have al den nærhed, tætte og fysiske kontakt, som hun viser behov for - og du skal ikke have dårlig samvittighed og tro at du gør noget forkert :)
Du skal være opmærksom på at hun måske begynder at være så stor, at hun har behov for at få lidt mere mælk. Ved at melde sig og die hyppigt om natten får hun sat din mælkeproduktion op. Og om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Derfor er det godt at du ammer om natten, men det er samtidig også vigtigt, at hun spiser hyppigere om dagen end om natten, så du hjælper hende til en rytme, hvor hun begynder at kunne sove lidt længere søvnstræk om natten.
Derfor vil det være rigtig godt, at du om dagen er opmærksom på, at når du ammer hende så skal hun tage godt fra. Du kan evt. lægge hende til brystet af to omgange - enten ved at amme, skifte hende og amme hende igen, så hun på den måde fyldes ekstra op. Du kan også amme hende fra et bryst i den traditionelle stilling, lade hende bøvse osv. og derefter lægge hende til samme bryst men i tvillingestillingen. Så hun spiser længere tid på et bryst af gangen. Er hun allerede rigtig god til at spise lang tid fra et bryst og tømmer brystet godt, så kan du også sagtens amme hende fra det ene bryst og så tilbyde hende toppen fra modsatte bryst, hvorefter du så kan putte hende.
Du må naturligvis også gerne give hende sut om dagen, men det vil være rigtig godt, at hun kun får sutten til at finde roen med - det vil sige, at du ikke bør holde hende hen med sutten før du f.eks. ammer hende. Men når hun har spist godt fra dig og er fyldt godt op med mælk, så kan du godt tilbyde hende en sut, hvorefter hun så kan finde ro og falde i søvn.
Og når det er sagt, så er der også nogle gange situationer, hvor man som du gør nu kan være nødt til at berolige hende med sutten - så hun får sutten, falder til ro og du kan så udskifte sutten med brystet, hvorefter hun så spiser og sover. Og det er også okay at du nogle gange vælger denne løsning, når blot du er opmærksom på at hun som udgangspunkt jo skal stille sit suttebehov ved brystet :)
Det er helt naturligt at børn i 2 måneders alderen bliver opmærksomme på deres hænder og begynder at kunne føre hænderne til munden og dermed sutte på dem. Det er en vigtig og helt naturlig del af deres udvikling i denne alder - og behøver ikke nødvendigvis betyde, at de kommer til at sutte på fingre fremover. Men du skal naturligvis være opmærksom på, om hun begynder at sutte bevidst på sin tommelfinger, for så er det bedre at give hende en sut :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen hos det lille barn, hvad du kan forvente, hvad der sker udviklingsmæssigt og hvordan søvnen ændrer sig hen af vejen...
Glæder mig til at følge jeres lille familie videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske