Brev:
Baby vil lege om natten
23. oktober 2017
Alder:
2 mdr.
Baby vil lege om natten
Kære Helen
Tak for tidligere svar på spørgsmål.
Her er endnu et:
Min dreng på snart 8 uger trives og efter at have smidt ammebrikker, virker han mere rolig , spiser bedre og har mere afføring.
Det betyder dog at han ofte har afføring om natten. De sidste 2 nætter har han haft afføring om natten.
Han får typisk afføring, mens jeg ammer ham. Han falder så i søvn ved brystet.
Jeg er jo nødt til at skifte ham og bruge lys, når jeg skal vaske ham. Det betyder at han vågner helt op.
Herefter forsøger jeg at berolige ham, slukke lyset, give sut osv., men ofte smiler han, snakker og vil lege. Han bliver sur, når jeg ligger ham ned og han sparker vildt med benene (han er vild med at “gå” for tiden, mens vi holder ham). Jeg er helt sikker på, at han er bøvset godt af, inden jeg ligger ham ned igen.
Sidste nat var han vågen 2-3 timer og i nat 1 time. Efter lang tids beroligelse i sengen, bliver jeg nødt til at ligge ham i slyngevuggen og vugge ham til ro. Normalt sover han ellers i sengen med mig om natten.
Min dreng sover godt om dagen - typisk mellem amningerne og leg. Han tager dog ofte længere stræk med søvn om eftermiddagen/hen mod aftenen og jeg tænker, om han får sovet for meget om aftenen? (Sover rigtig godt ml. Kl. 19-23). Samtidig tænker jeg, at jeg jo ikke bør holde ham vågen, når han er træt (desuden bliver han ked af det, hvis han er overtræt).
Har du nogle ideer til, hvad jeg skal gøre om natten? Eller om eftermiddagen/aftenen?
Hvornår er det normalt at babyer har en god fornemmelse af nat og dag? Og skal jeg måske bare acceptere, at han sommetider vil lege om natten, fordi han ikke er træt?
Og lige et ekstra spørgsmål: lige nu spiser min dreng hver anden time - ved du hvornår jeg kan forvente, at han kan være mæt i længere tid?
På forhånd tak for svar :)
Med venlig hilsen
Maiken