Hyppigere amning og dårligere søvn

18. september 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hyppigere amning og dårligere søvn

Hej Helen,

I lang tid vågnede vores datter ca. to gange om natten for at spise. De sidste tre uger er hun begyndt at vågne langt oftere - typisk spiser hun 4 gange og derudover vågner hun ca. 2 gange. Jeg er heldig, da hun spiser på 5 min, og jeg med det samme kan lægge hende over i hendes seng igen, MEN føler jeg konstant bliver vækket, så føler mig ret træt. Hun er pt i tigerspring og har været det i ca. 2 uger - kan det mon påvirke det? Hvis der er gået over to timer, når hun vågner om natten, så giver jeg hende mad - bør jeg gøre det anderledes? Hun sover typisk ca. 20:30-06:30.

I en måned har jeg hver formiddag ved første lur kunne lægge hende til at sove i vores seng i hendes Babynest. Hun har sovet mellem 30 min - 4,5 time. Nogle dage har hun helt klart været lettere til at få til at sove, hvor der andre dage har været vildt meget brok inden, hun overgav sig. De sidste par dage har jeg opgivet - hun bliver vildt hidsig, så snart jeg lægger hende der. Jeg tror i hvert fald, at det er det der sker. Hun bliver ...

Annonce

... rød i hovedet og stiv i helt kroppen igen og igen og græder højlydt - altså ikke bare almindelig overgivelsesbrok.

Når vi tager hende op, stopper hun. I går opgav min kæreste efter 2 forsøg og trillede så med barnevogn, og i dag lagde jeg hende i stedet i slyngevuggen. Jeg har også flere gange måtte tage hende op af barnevognen den sidste uges tid, da hun er blevet utrøstelig - det har været sidst på dagen. Kan hendes vilde modstand mod søvn være tigerspringet eller er det en ny lille pige, vi har, som bare ikke vil sove? Om aftenen kan vi heldigvis stadig lægge hende og synge en sang og gå, og så sover hun efter lidt tid.

Er det dumt, at vi tager hende op fra babynesten, når vi først har lagt hende der? Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende med at sove der, når hun bliver så tosset? Igen, det er os, der antager, hun bliver tosset, da hun vel ikke har ondt for så går det vel ikke over ved at blive taget op? Hun ligger mange andre steder uden at være utilpas.

Håber, du har nydt weekenden.

Venlig hilsen
Sine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder