8 måneder og søvnen bliver ikke bedre

11. januar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 måneder og søvnen bliver ikke bedre

Kære Helen,

Ja så skriver jeg igen til dig, da vores datters søvn ikke er blevet bedre.

Lidt info: Vores datter er nu 8 måneder, vejer 11,5 kg og måler 72 cm. Hun spiser havregrød til morgenmad kl. 7:30-8:00, en halv bolle med smør kl. 9:00, lur 1 - 1,5 time, frokost kl. 11:30-12:00 1 rundtom rugbrød med smørrepålæg, lur kl. 13:00-13:30 i 2-3 timer, havl bolle med smør kl. 16:00, aftensmad kl. 18:00 pasta/ris/kartofler/rodfrugter, kød/fisk og grønt, en flaske kl. 20:00 og så puttes til natten. Hun får tilbudt vand til alle sine måltider, samt efter hver lur og i løbet af dagen.

Hun sover på sit eget værelse, så der er 4 meter fra min seng til hendes seng. Jeg kan høre hende klart og tydeligt, så jeg er der lige så snart hun siger noget. Hun sover rigtig fint fra hun bliver puttet og frem til kl. 23-24, hvor hun ...

Annonce

... så får en flaske. Efter det er det næsten umuligt, at få hende til at sove ordenligt. Hun sover maks 1 time af gangen. Vi har forsøgt med at give hende sut, synge for hende, sige shhhh, giver hende hendes puttebamse, lægge en hånd på hende så hun kan mærke at vi er der, stryge hende på hoved, det trejde øje ect., men det virker ikke rigtig. Hun vågner stadigvæk lige ofte. Vi er nu oppe på, at hun næsten har 4 flasker i brug fra hun bliver puttet, til vi står op kl. 6:30. Det er ikke alle flasker hun spiser det hele af, men i hvertfald 2 (hun får 210 ml i en flaske).

Hun har ingen problmer med at blive puttet, og hun er glad for at ligge i sin seng. Vi vugger hende ikke, og vi forsøger ikke at give dårlige sovevaner.

Hvad gør vi forkert, og hvad kan vi gøre for at gøre hendes søvn bedre?

De bedste hilsner
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.