Svar: 8 måneder og søvnen bliver ikke bedre

11. januar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev :)

Jeres datter har et søvnassociationsproblem, hvilket betyder, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske. Hun er afhængig af sin flaske, når hun falder i søvn, og hun er afhængig af den i løbet af natten, når hun har sine små opvågninger.

Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat og registrerer, at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre, men hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove, men vil vågne op - indtil tingene igen er som, da vi faldt i søvn.

Jeres datter skal lære at sove uden at have sin flaske i munden. Med den alder hun har nu, vil det være passende med 3 flasker i døgnet - de tre flasker kan ligge før middagslur, aften og sen aften, eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Fordelen ved at lægge en flaske ind før middagsluren er, at hendes væskebehov bliver bedre fordelt over døgnet og samtidig giver flaske aften og sen aften bedre appetit til morgengrød og dermed bedre mæthed fra morgenstunden. MEN, hvis jeres datter trives bedre uden flaske om dagen, så er det rigtig fint.

Det betyder så også, at hun om dagen faktisk godt kan falde i søvn uden at have en flaske i munden - så måden I putter hende om dagen, skal I forsøge at overføre til om aftenen. Hvis hun puttes til lur med putteklud og sut, så skal I også bruge dette om aftenen, så putningen er så genkendelig og tryg som muligt.

Jeres datter er nu i separationsfasen, hvilket betyder, at hun motorisk kan sove meget uroligt og at hun mentalt også kan være urolig, fordi hun lige nu drømmer rigtig meget. Om natten får hun sig naturligt lagt i nogle stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt ned igen. Det er her vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord, putteklud osv. Og uden at komme flaske eller sut i munden på hende. I takt med at hun motorisk bliver stærkere, vil hun naturligt bedre kunne komme videre i søvnen på egen hånd, fordi hun selv bliver i stand til at skifte stilling - men det er svært for hende selv at finde sutten eller lave sig en flaske og derfor er det vigtigt, at I ikke får skabt en vane for hende, hvor hun føler sig afhængig af disse ting.

Det vil være fint med ca. 600 ml mme i døgnet lige nu - ikke mere. ...

Annonce

... Og I må derfor gerne give hende lidt mindre i flasken, ligesom den flaske som hun lige nu får ekstra, skal I forsøge at trappe ud af. Giv hende mindre og mindre mælk i flasken, så hun til sidst helt kan undvære den. 200 ml, 180 ml, 160 ml, 140 ml, 120 ml osv. indtil hun har vænnet sig til, at hun ikke behøver mælken.

Hun skal som sagt stadig have flaske før hun puttes om aftenen. Men det er vigtigt, at hun nu ikke falder i søvn med sin flaske. Du må faktisk også meget gerne indføre en godnatgrød til hende, så hendes aften ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød, det kan være f.eks. en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop. Får børstet tænder, hvis hun har tænder:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske

Når du giver hende flaske om aftenen, så skal du sikre, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Hun skal flyttes fra din favn og over i sin seng - der hvor du ønsker, at hun skal sove, på det tidspunkt hvor hun lige når at registrere, at det er der hun puttes. Det er vigtigt at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted, så hun kan genkende sin seng, når hun vågner om natten. Hun skal altså ikke være spilvågen, når du putter hende, men være træt nok til at du forholdsvis let kan lulle hende til ro i sengen og uden at hun har flasken i munden.

Hun må alternativt også gerne få flasken direkte i sin seng, hvis skiftet fra din favn og ned i sengen virker svært for hende. Her skal du sørge for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Og så skal du igen fjerne flasken før hun falder i søvn. Gerne der hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Det lyder som om, at hun har lært, at hun skal have sin flaske i munden for at sove om natten og det er derfor dette, som du nu skal ændre:) Hvis hun reelt er tørstig, fordi hun ikke tilbydes flaske før middagsluren og ikke drikker vand nok af en kop, så er det naturligvis vigtigt, at I sikrer hendes væskebehov i dagtimerne. Det kan derfor være bedre at tilbyde hende flaske før middagslur, aften og sen aften - og så arbejde på at få skruet behovet for flaske efter midnat ned...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre