Svar: 8 måneder og søvnen bliver ikke bedre
11. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Jeres datter har et søvnassociationsproblem, hvilket betyder, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske. Hun er afhængig af sin flaske, når hun falder i søvn, og hun er afhængig af den i løbet af natten, når hun har sine små opvågninger.
Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat og registrerer, at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre, men hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove, men vil vågne op - indtil tingene igen er som, da vi faldt i søvn.
Jeres datter skal lære at sove uden at have sin flaske i munden. Med den alder hun har nu, vil det være passende med 3 flasker i døgnet - de tre flasker kan ligge før middagslur, aften og sen aften, eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Fordelen ved at lægge en flaske ind før middagsluren er, at hendes væskebehov bliver bedre fordelt over døgnet og samtidig giver flaske aften og sen aften bedre appetit til morgengrød og dermed bedre mæthed fra morgenstunden. MEN, hvis jeres datter trives bedre uden flaske om dagen, så er det rigtig fint.
Det betyder så også, at hun om dagen faktisk godt kan falde i søvn uden at have en flaske i munden - så måden I putter hende om dagen, skal I forsøge at overføre til om aftenen. Hvis hun puttes til lur med putteklud og sut, så skal I også bruge dette om aftenen, så putningen er så genkendelig og tryg som muligt.
Jeres datter er nu i separationsfasen, hvilket betyder, at hun motorisk kan sove meget uroligt og at hun mentalt også kan være urolig, fordi hun lige nu drømmer rigtig meget. Om natten får hun sig naturligt lagt i nogle stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt ned igen. Det er her vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord, putteklud osv. Og uden at komme flaske eller sut i munden på hende. I takt med at hun motorisk bliver stærkere, vil hun naturligt bedre kunne komme videre i søvnen på egen hånd, fordi hun selv bliver i stand til at skifte stilling - men det er svært for hende selv at finde sutten eller lave sig en flaske og derfor er det vigtigt, at I ikke får skabt en vane for hende, hvor hun føler sig afhængig af disse ting.
Det vil være fint med ca. 600 ml mme i døgnet lige nu - ikke mere. Og I må derfor gerne give hende lidt mindre i flasken, ligesom den flaske som hun lige nu får ekstra, skal I forsøge at trappe ud af. Giv hende mindre og mindre mælk i flasken, så hun til sidst helt kan undvære den. 200 ml, 180 ml, 160 ml, 140 ml, 120 ml osv. indtil hun har vænnet sig til, at hun ikke behøver mælken.
Hun skal som sagt stadig have flaske før hun puttes om aftenen. Men det er vigtigt, at hun nu ikke falder i søvn med sin flaske. Du må faktisk også meget gerne indføre en godnatgrød til hende, så hendes aften ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød, det kan være f.eks. en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop. Får børstet tænder, hvis hun har tænder:)
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Når du giver hende flaske om aftenen, så skal du sikre, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Hun skal flyttes fra din favn og over i sin seng - der hvor du ønsker, at hun skal sove, på det tidspunkt hvor hun lige når at registrere, at det er der hun puttes. Det er vigtigt at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted, så hun kan genkende sin seng, når hun vågner om natten. Hun skal altså ikke være spilvågen, når du putter hende, men være træt nok til at du forholdsvis let kan lulle hende til ro i sengen og uden at hun har flasken i munden.
Hun må alternativt også gerne få flasken direkte i sin seng, hvis skiftet fra din favn og ned i sengen virker svært for hende. Her skal du sørge for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Og så skal du igen fjerne flasken før hun falder i søvn. Gerne der hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Det lyder som om, at hun har lært, at hun skal have sin flaske i munden for at sove om natten og det er derfor dette, som du nu skal ændre:) Hvis hun reelt er tørstig, fordi hun ikke tilbydes flaske før middagsluren og ikke drikker vand nok af en kop, så er det naturligvis vigtigt, at I sikrer hendes væskebehov i dagtimerne. Det kan derfor være bedre at tilbyde hende flaske før middagslur, aften og sen aften - og så arbejde på at få skruet behovet for flaske efter midnat ned...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske