Brev:
Vil ikke lave lort på toilettet
2. marts 2022
Alder:
3 år, 7 mdr.
Vil ikke lave lort på toilettet
Kære Helen
Vores store dreng som bliver 4 år til august beder stadig om at få ble på når han skal lave stort.
Han tisser fint på toilettet og har gjort det ca 1/2 år, og har ikke sovet med ble det sidste år. Han har aldrig nogensinde prøvet at tisse eller lave stort i bukserne, så han har fuld kontrol over den del. Men vi kan ikke rigtig komme videre.
Vi har læst bøger om emnet, den med muldvarpen og oskar, vi har lokket med klistermærker og endda slik eller is når han laver på potten/toilettet for første gang. Men han virker lidt bange for det. Han siger jeg skal nok gå på toilettet når jeg bliver 4 år. Så er jeg nok blevet god til det.
Han vil gerne sidde og trykke på toilettet, men han pjatter og gør ikke er ærligt forsøg. Så hopper han glad af og siger at der kom desværre ikke noget og får så en ble på. Det har vi længe sagt er ok, bare at det er flot at han vil prøve. Men vi kommer ligesom ikke videre.
Kunne det være en ide simpelthen at sige at fx på lørdag, så stopper vi med at bruge ble. Og så er det bare sådan? Ligesom vi gjorde med sutterne. Det gik fint fordi han var godt forberedt. Han er generelt en meget følsom dreng, der gerne vil være forberedt på alt.
Men jeg føler det stikker lidt dybere med det toiletbesøg. Og jeg er bange for at han går i baglås og holder sig for ikke at skulle bruge toilettet.
Jeg kan se ud fra dine tidligere svar til andre at du ikke rigtig anbefaler at man bare tager bleen fra dem, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg ellers skal stille op.
Kærlig hilsen
Mira