Svar: Vil ikke lave lort på toilettet

2. marts 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Kære Mira

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Min umiddelbare tanke er, at det vil være bedst at vente til jeres dreng bliver 4 år. Som jeg læser dit brev og din beskrivelse af ham, så har han selv givet udtryk for, at han vil stoppe med bleen, når han har fødselsdag - og det er den dag, han har valgt.

Du fortæller også, at han generelt har det godt med forberedelse, og at I f.eks. i forbindelse med afvænning af sut lavede en aftale om en dato - og så lykkedes det uden problemer. Det lyder derfor som om, at det er en god løsning ,og da han selv har sat datoen for, hvornår han er klar til at samarbejde, så kunne det være en idé at følge dette. Det er jo en måde at imødekomme ham på, og det lykkes ofte bedst, hvis han selv giver udtryk for at være klar til det.

Det er naturligvis også muligt, at I sætter en anden dato og så holder fast i, at nu er det sådan det er - og her tager bleen af ham og laver en aftale med ham om, at I vil være der for ham, støtte ham og hjælpe ham igennem den sidste hurdle. Han har, som du beskriver det, fuldstændig styr på sin vandladning og afføring - og det er derfor mere en mental parathed, som han lige skal have. Men det er vigtigt, at han ikke føler, at I ikke lytter og det er vigtigt, at det stadig kan foregå i et samarbejde.

Som jeg læser dit brev, så får han ble på, når han skal have afføring. Der er derfor også den mulighed, at I nu laver en aftale om, at han skal sidde på toilettet med sin ble, når han har afføring. Det er altså slut med at få en ble på og så lave afføring i den på værelset, bag sofaen, eller hvor han nu sætter sig. Han må gerne få bleen på, og få den tryghed, som bleen giver ham - men afføringen foregår på badeværelset og på toilettet. Og gradvist derfra kan han så begynde at føle sig tryg ved at sidde på toilettet uden ble.

Da han umiddelbart er tryg ved at sidde på ...

Annonce

... toilettet, så kan du også gøre det, at du sætter dig foran ham og holder om ham, når han skal presse og første gang opleve at give slip på sin afføring. Du skriver, at han nogle gange virker bange og her kan det være nødvendigt, at du sidder der, bliver der og holder om ham imens, så han med din støtte og guidning finder ud af, at det her kan han godt og får en succesoplevelse, som er mulig at bygge videre på. Bare der kommer lidt ud, så er det et skridt i den rigtig retning, måske er det nok, at han første gang kan se lidt afføring på papiret, når du tørrer ham...

I skal naturligvis også overveje, hvorfor han har så svært ved at undvære bleen. Han er som sagt fysiologisk parat, og I har forsøgt med flere forskellige metoder, også forsøgt at logge med klistermærker, slik og is... Jeg ved fra dine tidligere breve, at han har fået en lillebror - og det kunne være en overvejelse værd at medtænke, om storebror måske holder fast i bleen, fordi det er en måde for ham stadig at være lidt lille på. Være lidt mere som lillebror og få lidt ekstra opmærksomhed og kontakt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I tænker, at noget sådan kunne spille ind, så er det vigtigt, at I forsøger at give storebror ekstra opmærksomhed på alle mulige andre punkter end når det kommer til toiletbesøg og renlighed. At I er opmærksomme på at inddrage ham i hverdagen, give ham små opgaver, fortælle ham hvor dejligt det er at have så stor en dreng, som snart fylder 4 år osv. Så det bliver mere og mere tydeligt for ham, hvad det er han kan byde ind med, og hvad han tilfører jeres familie - og det bliver tydeligt for ham, at det faktisk er bedre at være "den store" end "den lille". Så det også er med til at skubbe til følelsen af, at han ikke længere behøver bruge ble.. Bare en tanke :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det hjælper jer på vej :)

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!