Brev:
Giver let op, og vil ikke sige farvel
3. marts 2022
Alder:
6 år, 4 mdr.
Giver let op, og vil ikke sige farvel
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig om vores dreng og du har givet os gode råd til hvordan vi kan arbejde med hans selvstændighed. Tak for det.
Vores dreng er meget mere selvstændig nu. Han er startet i førskole i en privat skole. Det er gået godt og han et glad for at gå der.
Han klarer de fleste ting selv, tage tøj og sko af og på, lægge hans madpakke på plads, spiser det meste af madpakken. For det er vigtigt da han reagerer meget på sult.
Børnehaven har pointeret at de skal holde øje med, at han får spist noget og skal mindes lidt om det. Vi har ikke hørt fra skolen, at det skulle være et problem.
Vi har dog fået at vide, at han er udfodret lidt på det taktile sans og de har givet os redskaber hvordan vi kan arbejde med det derhjemme.
Det der bekymrer mig lidt er, at han nogle gange opgiver tingene på forhånd og kan blive ked af det og sur hvis han ikke kan finde ud af noget. Det kan nogle gange være svært at få ham at komme ud af det.
En anden ting der bekymrer mig er, at han kan have svært meg at sige godmorgen eller farvel. Han gør det kun hvis vi siger, at han skal gøre det. Og nogle gange selv om vi siger han skal gøre det, gør han det ikke.
Da han gik i børnehaven har vi altid gået meget op i at han skal sige godmorgen og tak for i dag.
Min mand og jeg går meget op i det. at vi altid siger godmorgen, hej, farvel. Vi siger altid hej til vores naboer, viser venlighed overfor folk i butikken (tak, tak for hjælpen osv).
Vi har altid lært ham, at man siger godnat når man er på vej i seng og at han skal kysse mor, far og nu lillesøster. Det vil han gerne og gør det også.
Så vi forstår ikke hvorfor han har så svært ved det. Jeg har tænkt på om det er fordi han er genert og sensitiv. Jeg ved ikke om han er særlig sensitiv men når jeg læser om særlig sensitivitet passer han meget godt ind.
I dag har en pædagog i SFO pointeret det med at sige farvel og hvor vigtig det er.
Hvordan kan vi lære ham at blive bedre til det, og hvordan kan vi forstå hvorfor han har svært med det?
Hilsen
mor