Giver let op, og vil ikke sige farvel

3. marts 2022

Kategori:
Alder:
6 år, 4 mdr.

Giver let op, og vil ikke sige farvel

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig om vores dreng og du har givet os gode råd til hvordan vi kan arbejde med hans selvstændighed. Tak for det.

Vores dreng er meget mere selvstændig nu. Han er startet i førskole i en privat skole. Det er gået godt og han et glad for at gå der.
Han klarer de fleste ting selv, tage tøj og sko af og på, lægge hans madpakke på plads, spiser det meste af madpakken. For det er vigtigt da han reagerer meget på sult.
Børnehaven har pointeret at de skal holde øje med, at han får spist noget og skal mindes lidt om det. Vi har ikke hørt fra skolen, at det skulle være et problem.

Vi har dog fået at vide, at han er udfodret lidt på det taktile sans og de har givet os redskaber hvordan vi kan arbejde med det derhjemme.

Det der bekymrer mig lidt er, at han nogle gange opgiver tingene på forhånd og kan blive ked af det og sur hvis han ikke kan finde ud af noget. Det kan nogle gange være svært at få ham at komme ud af det.

En anden ting der bekymrer mig er, at han kan have ...

Annonce

... svært meg at sige godmorgen eller farvel. Han gør det kun hvis vi siger, at han skal gøre det. Og nogle gange selv om vi siger han skal gøre det, gør han det ikke.

Da han gik i børnehaven har vi altid gået meget op i at han skal sige godmorgen og tak for i dag.

Min mand og jeg går meget op i det. at vi altid siger godmorgen, hej, farvel. Vi siger altid hej til vores naboer, viser venlighed overfor folk i butikken (tak, tak for hjælpen osv).
Vi har altid lært ham, at man siger godnat når man er på vej i seng og at han skal kysse mor, far og nu lillesøster. Det vil han gerne og gør det også.

Så vi forstår ikke hvorfor han har så svært ved det. Jeg har tænkt på om det er fordi han er genert og sensitiv. Jeg ved ikke om han er særlig sensitiv men når jeg læser om særlig sensitivitet passer han meget godt ind.

I dag har en pædagog i SFO pointeret det med at sige farvel og hvor vigtig det er.

Hvordan kan vi lære ham at blive bedre til det, og hvordan kan vi forstå hvorfor han har svært med det?

Hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!