3 - snart 4 årig råber og kradser os

15. juni 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

3 - snart 4 årig råber og kradser os

Kære Helen,

Tak for din brevkasse.

Vi har en skøn glad og harmonisk 3 årig, fylder 4 her om 3 mdr. Han er nr 3 i søskendeflok.

Han er en skøn dreng, højt humør, god til at lege og interagere med både jævnaldrende, to storesøstre og voksne. Bliver kaldt "charmetrolden" af stort set alle for hans skønne glade humør og gode evner til at interagere / få smilet frem og lege.

Men, der er også et stærkt temperament og det er det jeg skriver til dig om, da stået på i over et år nu og vi er ikke lykkedes med at møde ham rigtigt endnu på den front.

Når vi skal noget med og uden tidspres, ud af døren etc, går det ofte fint, men lige så ofte kan han blive sur, råbe højt af os, og løbe væk. Største udfordring er når han tyer til at kradse på arm eller i ansigt, når han bare ikke vil med eller have solcreme på eller lign. Det er absolut ikke altid, men når går galt/imod hans ønske i den aktuelle situation kan det blive ret højtråbende fra hans side. Fylder i familien i morgensituationerne og kan også ske ved aftensmaden, hvor han højlydt ...

Annonce

... protesterer mod det der nu skal foregå fx sidde ved bordet.

Vil helst heller ikke smage på den fællesmad (han spiste ALT indtil 1,5 års alder), men bare have hans rugbrød.

Vi prøver ikke presse ham for hårdt. Blot invitere til bordet eller udsætte solcremen nogle minutter til klar igen. Ender altid godt. Men vejen dertil fylder i familien.

De to storesøstre er i skolealder (hhv 4 og 7 år ældre end lillebror her) og de rummer bare hans udskejelser, kommenterer højst lidt træls han råber.

Overordnet vil jeg sige vi har en stortrivende familie, med dejlig stemning og nyder laver masser ting sammen både inde og ude. Lillebror her trives også i fællesskabet, men altså aktuelt udfordringen med kæmper mod krav fra mor og far.

Håber du kan give et par tips til hvordan vi kan møde skønne lillebror bedst og komme råberiet / frustrationerne mod krav til livs, og særligt kradseriet, som yderst grænseoverskridende (men heldigvis primært vendt mod mor og far her, råberiet "vil ikke", "neeeej" mere generel udfordring ).

De bedste hilsner
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine