3 - snart 4 årig råber og kradser os

15. juni 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

3 - snart 4 årig råber og kradser os

Kære Helen,

Tak for din brevkasse.

Vi har en skøn glad og harmonisk 3 årig, fylder 4 her om 3 mdr. Han er nr 3 i søskendeflok.

Han er en skøn dreng, højt humør, god til at lege og interagere med både jævnaldrende, to storesøstre og voksne. Bliver kaldt "charmetrolden" af stort set alle for hans skønne glade humør og gode evner til at interagere / få smilet frem og lege.

Men, der er også et stærkt temperament og det er det jeg skriver til dig om, da stået på i over et år nu og vi er ikke lykkedes med at møde ham rigtigt endnu på den front.

Når vi skal noget med og uden tidspres, ud af døren etc, går det ofte fint, men lige så ofte kan han blive sur, råbe højt af os, og løbe væk. Største udfordring er når han tyer til at kradse på arm eller i ansigt, når han bare ikke vil med eller have solcreme på eller lign. Det er absolut ikke altid, men når går galt/imod hans ønske i den aktuelle situation kan det blive ret højtråbende fra hans side. Fylder i familien i morgensituationerne og kan også ske ved aftensmaden, hvor han højlydt ...

Annonce

... protesterer mod det der nu skal foregå fx sidde ved bordet.

Vil helst heller ikke smage på den fællesmad (han spiste ALT indtil 1,5 års alder), men bare have hans rugbrød.

Vi prøver ikke presse ham for hårdt. Blot invitere til bordet eller udsætte solcremen nogle minutter til klar igen. Ender altid godt. Men vejen dertil fylder i familien.

De to storesøstre er i skolealder (hhv 4 og 7 år ældre end lillebror her) og de rummer bare hans udskejelser, kommenterer højst lidt træls han råber.

Overordnet vil jeg sige vi har en stortrivende familie, med dejlig stemning og nyder laver masser ting sammen både inde og ude. Lillebror her trives også i fællesskabet, men altså aktuelt udfordringen med kæmper mod krav fra mor og far.

Håber du kan give et par tips til hvordan vi kan møde skønne lillebror bedst og komme råberiet / frustrationerne mod krav til livs, og særligt kradseriet, som yderst grænseoverskridende (men heldigvis primært vendt mod mor og far her, råberiet "vil ikke", "neeeej" mere generel udfordring ).

De bedste hilsner
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger