Brev:
3 - snart 4 årig råber og kradser os
15. juni 2023
Alder:
3 år, 9 mdr.
3 - snart 4 årig råber og kradser os
Kære Helen,
Tak for din brevkasse.
Vi har en skøn glad og harmonisk 3 årig, fylder 4 her om 3 mdr. Han er nr 3 i søskendeflok.
Han er en skøn dreng, højt humør, god til at lege og interagere med både jævnaldrende, to storesøstre og voksne. Bliver kaldt "charmetrolden" af stort set alle for hans skønne glade humør og gode evner til at interagere / få smilet frem og lege.
Men, der er også et stærkt temperament og det er det jeg skriver til dig om, da stået på i over et år nu og vi er ikke lykkedes med at møde ham rigtigt endnu på den front.
Når vi skal noget med og uden tidspres, ud af døren etc, går det ofte fint, men lige så ofte kan han blive sur, råbe højt af os, og løbe væk. Største udfordring er når han tyer til at kradse på arm eller i ansigt, når han bare ikke vil med eller have solcreme på eller lign. Det er absolut ikke altid, men når går galt/imod hans ønske i den aktuelle situation kan det blive ret højtråbende fra hans side. Fylder i familien i morgensituationerne og kan også ske ved aftensmaden, hvor han højlydt protesterer mod det der nu skal foregå fx sidde ved bordet.
Vil helst heller ikke smage på den fællesmad (han spiste ALT indtil 1,5 års alder), men bare have hans rugbrød.
Vi prøver ikke presse ham for hårdt. Blot invitere til bordet eller udsætte solcremen nogle minutter til klar igen. Ender altid godt. Men vejen dertil fylder i familien.
De to storesøstre er i skolealder (hhv 4 og 7 år ældre end lillebror her) og de rummer bare hans udskejelser, kommenterer højst lidt træls han råber.
Overordnet vil jeg sige vi har en stortrivende familie, med dejlig stemning og nyder laver masser ting sammen både inde og ude. Lillebror her trives også i fællesskabet, men altså aktuelt udfordringen med kæmper mod krav fra mor og far.
Håber du kan give et par tips til hvordan vi kan møde skønne lillebror bedst og komme råberiet / frustrationerne mod krav til livs, og særligt kradseriet, som yderst grænseoverskridende (men heldigvis primært vendt mod mor og far her, råberiet "vil ikke", "neeeej" mere generel udfordring ).
De bedste hilsner
mor