Overgearet 4.5 årig

9. juni 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Overgearet 4.5 årig

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, da det igen kunne være rart med lidt inputs, til at få lagt en strategi :)

Det handler om vores ældste datter på 4,5 år. Hun er en glad social pige, der trives.
De seneste måneder er vi dog begyndt at få udfordringer med at hun bliver meget overgearet/overfjollet i visse situationer - f. eks når vi er sammen med bedsteforældre og nogle gange når hun leger med en af de to bedste veninder.

På det seneste er hun blevet overgearet hver gang hun ser bedsteforældre - uanset hvem af dem det er og hvor det er. Og det gør desværre at det bliver knap på hyggeligt for alle parter.

Vi tolker det som at hun gearer op fordi hun egentlig er rigtig glad, men ikke kan være i det.

Hun bliver meget fjollet og fysisk urolig. Hun kan ikke sidde stille og spise, finder på små unoder osv. Hun kan ikke koncentrere sig om aktiviteter bedsteforældrene tilbyder, som spil, puslespil, højtlæsning eller lign. selvom hun får fuld opmærksom fra en voksen og hun virker “drillesyg”.

Hun er så overgearet at hun ikke hører efter og det er ikke rigtig muligt at trænge ind til hende. Forleden forsøgte jeg gentagne gange at få hende til at sidde bare nogenlunde stille ved bordet til aftensmad med morfar, men jeg endte med at tage hende med væk fra selskabet og ind på hendes værelse, hvor jeg foreslog at hun legede lidt inde - og så kunne hun komme tilbage når hun havde lyst.

Da hun ikke var kommet tilbage efter et kvarters tid, gik jeg ind og spurgte om hun ikke ville komme ind og prøve at spise lidt aftensmad - og det lykkes med lidt mindre fjolleri at få nogen mad i maven, men niveauet steg hurtigt igen.

Jeg havde det egentlig dårligt med at tage hende væk fra selskabet, da jeg for alt i verden ikke vil have at hun skal føle sig forkert eller ekskluderet. Udfordringen er bare at man ikke rigtigt kan trænge igennem til hende når hun fjoller så meget. Jeg spekulerer stadig på om det var forkert at tage hende ud af situationen og væk, for at forsøge at få hende til at geare ned? (Hun blev på ingen ...

Annonce

... måde skældt ud).

Man kan mærke, at hun bare er rigtigt glad - og det skal hun selvfølgelig endelig have lov til (ligesom hun naturligvis gerne må være lidt fjollet). Men det bliver for meget, når hun ikke hører efter og bare svarer med “ja-ja prut” eller lign. hver gang man prøver. På samme måde bliver det for meget når hun bliver drillesyg og begynder at drille de voksne eller lillesøster. Basale ting som at kunne indtage et måltid med bedsteforældre på besøg, skulle jo gerne komme til at fungere igen - som det har gjort tidligere.

Vi har prøvet at tale med hende om fjolleriet efterfølgende eller på forhånd, men vil selvfølgelig ikke give hende skyldfølelse - og som nævnt ovenfor må hun endelig ikke føle sig forkert. Det lader dog ikke til at have effekt.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende med at være i glæden uden at kamme over?

Tilsvarende kan hun også blive overgearet med en af de to bedste veninder. Her sker det dog ikke hver gang. Den ene går hun i børnehave med og der har på det seneste været flere episoder, hvor de to piger i børnehaven får gearet hinanden op til små unoder, som at tage nogle tusser de ikke måtte eller åbne en låge de godt ved er forbudt (ikke noget mod andre børn, men noget de godt ved de ikke må for de voksne). Det meste af tiden leger de selvfølgelig godt uden at lave ballade. Vi (og børnehaven) har hver gang talt med hende om de små unoder i børnehaven og hvorfor man skal gøre hvad de voksne siger - alligevel er det noget der er sket flere gange. Skal vi gøre noget i den sammenhæng?

Når hun har legeaftaler med en anden god veninde, kan de også geare hinanden op til at være vældig fjollede. De hygger sig og har det sjovt, men det bliver også for meget ind i mellem, hvor de laver små unoder eller siger grimme ord til os voksne. Her er det dog lettere at stoppe end når der er bedsteforældre.

Hvordan håndterer vi bedst vores datters overgearethed, på en måde hvor hun selvfølgelig skal have til at være glad, men uden at det kammet over i unoder osv.?

Mange tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor