Svar: Overgearet 4.5 årig

9. juni 2022

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres fjollende, overgearede, 4årige datter :)

I 3-6 års alderen sker der en kæmpe udvikling, og børn vil i denne alder naturligt prøve ting af. Det kan være f.eks. sprogligt, hvor de siger fjollede ting, siger ord som ikke passer, siger det modsatte af, hvad de egentlig mener, eller f.eks. siger ord som prut, skid, tis, lort og lignende, ligesom nogle børn begynder at tale "babysprog". Det kan være enormt frustrerende for os forældre, men det er en helt naturlig del af børns udvikling.

Det kan være rigtig godt, at du giver plads til fjolleri. Du må gerne lege med, fjolle, og hvis din datter f.eks. synes, at "prut" er rigtigt sjovt, så kan du f.eks. købe en pruttepude, som I kan få meget sjov ud af... den kan evt. også lægges på stolen, når bedsteforældrene kommer, hvis de er med på den leg :) Du må også gerne opfordre hende til, at I sprogligt fjoller - at I siger alle de fjolleord, som I kan finde på. Du kan også lære hende forskellige fjollesange eller lære hende forskellige fjollede rim og remser. I kan også fjolle lidt rundt hjemme, danse fjollet rundt på gulvet til musik og lignende, så du på den måde giver plads til fjolleri.

Og så vil der være tidspunkter, hvor det naturligt ikke er tid til at fjolle. Og her må du meget gerne sætte ord på, at I skal være mere stille og rolige. Du skriver, at du oplever, at din datter fjoller og bliver overgearet, når hun er rigtigt glad - og det tænker jeg, at du har fuldstændig ret i. Derfor er det rigtig godt, at du sætter ord på dette "jeg kan mærke, at du er rigtig glad lige nu, du har bare glædet dig så meget", ligesom du også kan sige "du er vist bare i rigtigt pjattehumør lige nu". Så du på den måde anerkender hendes følelser. Og så må du også gerne forklare hende, at det ikke er tid til fjolleri nu og f.eks. sige "kom, sæt dig her hos mig, vi skal ikke fjolle nu, men lige høre, hvad morfar fortæller", så hun også lærer, at der er visse regler og visse hensyn at tage.

Nogle gange kan det også være en god idé at give plads til, at der lige bliver brændt lidt krudt af, når gæsterne f.eks. er kommet. Du kan bede hende om at løbe to gange rundt om huset, tage tid og se hvor hurtigt det går eller lignende, så hun fysisk får brugt sig selv og måske derefter vil kunne sidde lidt mere stille. Hvis I har siddet ved spisebordet i længere tid, kan alle have godt af en lille gåtur, før I går igang med kaffe og lignende, så måske kan I alle sammen gå en tur, og hun kan på den måde igen så bedre finde roen og være med til at spille spil, når I er hjemme igen.

Rent praktisk, så kan man købe en speciel pude til stolen, som måske kan hjælpe hende til at sidde mere stille, når bedsteforældrene f.eks. er på besøg, og I gerne vil spille spil sammen, lægge puslespil og lignende...

Du fortæller, at hun kan blive så overgearet, at hun ikke hører efter, og det er svært at trænge ind til hende. Her kan det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe øjenkontakt, sætte dig ned i øjenhøjde og samtidig lægge en arm på hende eller lignende, så hun på den måde bliver opmærksom på dig, og det du siger. Fysisk kontakt er vigtigt, når du gerne vil hjælpe hende til ro.

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvorvidt det er en god idé at følge hende på værelset - og som udgangspunkt skal hun ikke sendes på værelset og ikke skældes ud eller straffes. Hun er jo bare overglad, som du også selv siger. Når det så er sagt, så lyder det faktisk som om, at hun har fundet ro ved at være lidt på værelset selv, det lyder som om, at det faktisk har hjulpet hende ikke at skulle være en del af familiens aktiviteter og efter lidt tid, så er hun mere klar til at være sammen med alle igen. Det lyder derfor som om, at det hos jer nogle gange ...

Annonce

... godt kan være en god ting at give hende lidt ro og gøre det legalt at trække sig tilbage. Hvis jeg læser dit brev rigtigt, så er det netop, det hun gør, og det hun får hjælp til, det er ikke, fordi hun skældes ud eller ikke må være en del af det, der foregår.

Det kan også være en god idé at medtænke dagens forløb, når I f.eks. skal have gæster. Hvilken dag på ugen er der tale om, og hvad er der egentlig sket indtil gæsterne kommer. Har der været ro på i løbet af dagen, eller har I haft travlt og stresset rundt...

Hvis bedsteforældrene eller veninderne kommer på besøg i hverdagen, vil hun naturligt være træt efter en lang dag i børnehaven, og det kan derfor være bedre at invitere gæster i weekenden. Og hvis I inviterer i weekenden, hvordan starter dagen - sover hun til hun vågner af sig selv, er der god tid til morgenmad, er I meget fokuseret på praktiske ting og ting der skal gøres og mindre fokuseret på hende...

Det er vigtigt at medtænke, at hun har brug for rolige perioder, hvor hun kan koble fra, slappe af og bare tulle rundt. Hvis hun ikke får mulighed for disse rolige stunder, så vil hun naturligt hurtigere kunne bliver overtræt og dermed overgearet. Du skal derfor forsøge at finde en balance mellem at skabe aktiviteter, hvor hun bruger sig selv motorisk og også perioder med pause og ro - før der kommer gæster :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det samme gælder jeres forberedelser og det med at "stresse rundt". Hun har brug for, at I finder tid til hende, ser hende og er opmærksom på hende. Hvis hun føler, at I har været meget mere fokuseret på at gøre klar til besøg, så kan hun føle sig i underskud af opmærksomhed og nærhed - og det kan også være med til at gøre hende overgearet og netop finde på ekstra mange fjolleting, for derfor at blive set...

En overvejelser kunne også gå på, hvordan I roser hende i hverdagen. Når man er 4 år gammel, så er man ofte meget fokuseret på ting, man mestrer, og rigtig mange børn i denne alder siger "se, hvor højt jeg kan springe", "se, hvordan jeg kan balancere", "se min tegning er den ikke flot" osv. osv. Det hører igen alderen til, men det er vigtigt, at I er opmærksomme på ikke per automatik at svare "ih, hvor er du dygtig" eller "ih, hvor er det flot" - for en sådan reaktion kan også øge hendes fjolletendens og være med til at gøre, at hun hele tiden skal vise sig... Det er bedre at rose processen, den hun føler i situationen osv.

I skal også medtænke, at hun rigtig gerne vil være en del af det der foregår. Når man er 4 år gammel, så er det meget vigtigt at føle sig betydningsfuld. Hun har brug for at vide, at hun har en vigtig rolle i familien, hun har brug for at mærke, at hun er del af fællesskabet. Derfor vil børn i jeres datters alder ofte også blande sig, når de voksne snakker, de vil rigtig gerne følge med og spørger ind til, hvad de voksne taler om, fordi de gerne vil være en del af det, der foregår. Derfor er det vigtigt, at I inddrager hende i det I taler om og også i forberedelserne til, at gæsterne kommer. Hun kan f.eks. godt være med til at dække bord eller lave bordkort eller lignende, så hun på den måde har en vigtig rolle og igen føler sig set og føler sig betydningsfuld.

I må også gerne tale med hende om, hvad der skal ske, når der kommer gæster, og hvad I forventer af hende. Og når hun så en gang imellem forløber sig eller alligevel glemmer, hvad I har talt om, fordi hun bare er så glad, at hun næsten ikke kan være i sig selv, så er det vigtigt, at I ser hende, anerkender hendes glæde og naturligt giver hende den opmærksomhed, som hun har brug for - også fysisk og f.eks. tager hende på skødet - samtidig med at I holder fast i, at nu skal I spille spil og hygge sammen alle sammen:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.