Brev:
Opdragelse - og stå fast
1. juni 2022
Alder:
2 år, 3 mdr.
Opdragelse - og stå fast
Hej Helen
Tusind tak for dit svar og gode råd til mit tidligere brev. Det gav os en masse inspiration til hvordan vi kan ændre putterutinen.
Jeg har lige et helt andet emne jeg vil høre dig omkring.
Jeg er lidt usikker på om vi ikke er “strenge” nok i vores opdragelse af vores datter. Strenge er nok et forkert ord men jeg ved ikke lige hvad jeg ellers skal bruge. Der er bare nogle situationer hvor jeg er i tvivl om vi skal stå mere fast.
Fx kæmper vi lidt med at hun skal lære at tage tøj af og på. De har kommenteret på i vuggestuen at vi rigtig gerne må øve det med hende derhjemme. Og det prøver vi også at gøre. Især med overtøjet. Men hun bliver ofte ked af det og beder om hjælp fordi det driller lidt. Jeg har egentlig indtryk af at hun godt kan, men at hun ikke har overskud til det når hun har haft en lang dag i vuggestue. Og om morgenen vil hun ikke altid afsted og så er der jo ingen motivation for at tage tøj på selv. Vi er tilbøjelige til at give efter og hjælpe hende, selvom vi prøver at få hende med og motiverer hende. Skal hun have mere lov til at blive frustreret over det så hun måske gør det selv eller er det ok vi tager det stille og roligt og hjælper hende når hun ikke kan overskue det selv?
Er også lidt usikker i forhold til når vi henter hende fra vuggestue. Så har vi altid snacks med til hende fordi hun er træt og irritabel og der skal intet til at hendes verden bryder sammen. Er det en dårlig vane at hun altid skal have noget at spise og bør vi vende hende til at man altså godt kan gøre sig klar og tage hjem uden at skulle snacke? Jeg kan se de andre forældre ikke gør på samme måde. Jeg har bare erfaret vores datter kan have det rigtig svært med at skifte fra vuggestue til at skulle hjem og så hjælper det at distrahere lidt med noget mad. Det gør det også bare svært at øve fx at hun tager tøj på selv.
Derhjemme er vi også meget tålmodige med pottetræning hvor vi gerne vil have hun fast sidder på potte morgen og aften, men hvis hun ikke vil så lader vi det være sådan og vi tvinger hende ikke til det. Hun vil for det meste gerne men bliver lidt forskrækket hvis hun laver noget på potten. Og så vil hun måske ikke lige næste gang. Lægen gav udtryk for vi skulle være mere faste og ligesom sige sådan er det. Men vi vil ikke presse hende så det bliver en dum ting for hende at skulle på potte/toilet.
Er vi for eftergivende? Vi forsøger at lytte til hendes behov men vil også gerne være tydelige forældre og lave nogle gode rammer. men vi er også forældre for første gang så vi er usikre på mange ting. Håber du kan dele lidt tanker.
Med venlig hilsen
Lidt usikre forældre