Svar: Opdragelse - og stå fast

1. juni 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres spørgsmål, jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Når vuggestuen siger, at I skal hjælpe jeres datter med at klare flere ting selv, så er det fordi, det giver selvtillid at kunne selv, og fordi jeres datter nu er godt 2 år gammel og derfor har en naturligt lyst til at prøve selv, ligesom hun naturligt vil vise mere og mere egen vilje.

Derfor er det vigtigt, at I forsøger at inddrage hende i alle hverdagens små gøremål, så hun naturligt lærer forskellige ting og finder ud af, at hun kan selv, og at det er sjovt at kunne selv. Det kan f.eks. være af- og påklædning, finde tøj frem, finde sine sko, det kan også være at gå selv, og ikke længere blive båret på jeres arm ind og ud af institutionen. Det kan være at være med til at dække bord, at tømme opvaskemaskine, at være med til at lave mad, selv klatre op på sin høje stol og sætte sig klar, når det er spisetid, selv hælde vand i sit glas med en lille kande, selv spise sin mad, være med til at komme vasketøj ind i vaskemaskinen, hjælpe med at tørre støv af, vande med en vandkande i haven osv. osv.

I har naturligt ret i, at om morgenen kan det være svært, hvis I har travlt, ligesom det kan være svært efter en lang og trættende dag i vuggestuen - og naturligt må I gerne hjælpe hende på disse tidspunkter, hvor I fornemmer, at hun er træt, og overskuddet ikke er der til at gøre ting selv. Men I skal forsøge at medtænke hendes selvhjulpenhed på alle de tidspunkter, hvor hun kan selv.

Det betyder ikke, at I skal tvinge jeres datter eller stå fast på, at hun skal gøre tingene selv. Det er vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at hjælpe, guide, støtte og lade hende mærke, at I er der for hende, og at I også giver hende den omsorg, der ligger i at hjælpe - og så at støtte hende i at forsøge og kunne selv. Så I også støtter hendes naturlige lyst til at ville prøve. Det er altså ikke et spørgsmål om, at I enten skal kræve at hun gør det selv, eller at I modsat hjælper - det er vigtigt, at I spørger jer selv "hvilken hjælp skal jeg give hende nu, for at hun kan så meget som muligt selv..." - og de dage, hvor overskuddet ikke er særlig stort, får hun naturligt mere hjælp end de dage og de tidspunkter, hvor hun tydeligt har mere overskud til at forsøge :)

Lige med hensyn til at lære at tage tøj på selv, så er det her vigtigt, at I finder tøj, som er let ...

Annonce

... at tage på. Det vil ofte sige bukser med elastik i taljen eller f.eks. en nederdel, der blot skal trækkes op. Læg tøjet på gulvet, så det ligger rigtigt, og bed hende sætte sig på numsen - og guid hende så igennem det. Fortæl hende, hvordan hun skal holde hænderne, så det ene ben, så det andet ben, op at stå, trække bukserne eller nederdelen op osv.

I forhold til snacks, når hun hentes, så er det fint og godt med et mellemmåltid om eftermiddagen. Jeg vil dog foreslå jer, at I hjælper hende med overtøjet osv. og så giver hende snacks, når hun har fået tøjet på - så I spiser snacks, som en del af turen hjem og først, når I forlader institutionen. I må gerne bruge det at få en snack, som måden at komme videre - hun ved, at når hun har fået tøj på og kommet ud af døren, så får hun en snack i hånden - Selvom det er hyggeligt og også nogle gange vigtigt at blive i institutionen, når man henter, så lyder det som om, at det hos jer ender med at gå mere op i snacks end afhentning, hvilket frustrerer, og det er der ingen grund til. Slut derfor af med en snack, når I går :)

Med hensyn til pottetræning, så skal I være opmærksomme på, om hun er reelt parat. Det er en forudsætning, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer, ellers er hun ikke fysiologisk parat - så kan hun det? Måske kan hun, men hun er ikke ret gammel, så måske er det for tidligt...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derudover er det ofte lettest at stoppe med bleen, når det bliver lidt varmere i vejret, og hun kan gå rundt i haven med bar numse eller blot et par trusser på - ikke fordi bleen skal tages af for hurtigt, for den skal den bestemt ikke! Men fordi det kan gøre, at hun bliver opmærksom på, at hun tisser og dermed opmærksom på, hvad det er, hun skal være opmærksom på, og hvornår hun så skal reagere.

I har helt ret i, at hun ikke skal presses. Hvis hun ikke er parat, så kommer der ikke noget ud af at presse hende til at sidde på potten. Det går altid bedst, hvis der er tale om et samarbejde, og det går allerbedst, hvis det er barnet selv, der kommer og siger, at det gerne vil prøve potten eller prøve uden ble. De fleste børn er 3 år, før de bliver renlige...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn & opdragelse". I den finder i mange flere råd omkring påklædning, og hvad I ellers gerne vil lære jeres datter :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin