Vil ikke sige farvel

4. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Vil ikke sige farvel

Hej Helen.

Vores datter er lige fyldt 3. Hun har indtil for nylig gerne ville kramme hendes legekammerater farvel, og også de af vores venner hun kender godt. Nu er der sket det, at hun overhovedet ikke vil give 'krammere' til hendes kammerater når de har været her og lege, hun vil ikke engang vinke.

Vi har talt om, om vi mon har fået presset hende for meget til at kramme andre og hun måske ikke har fået sagt fra tidligere, siden denne udvikling.

Vi har så snakket med hende om at det er helt ok at hun ikke har lyst til at kramme, men at hun godt kan vinke farvel, for ellers bliver dem der har været her, kede af det. Men ikke engang vinke vil hun. Hun står og kigger ned, og siger bare 'nej' når vi beder hende om det.

Vi aner overhovet ikke hvordan vi kan få hende til ...

Annonce

... at sige farvel, det går jo også nogle gange hen og bliver lidt pinligt, når hun bare står der og kigger ned...

Et andet problem er at hendes legekammerater jo er vant til at hun gerne vil give dem et knus, så de går tit bare hen og krammer hende farvel, og så bliver hun simpent hen så sur og skubber dem væk. Vi prøver så at glatte lidt ud, og sige at Liva ikke har lyst til at kramme i øjeblikket, så de kan bare vinke farvel, men de får jo ikke noget vink retur....

Hun er ellers meget kærlig over for os, og bedsteforældrene.
Det skal lige med at hun jo er blevet storesøster for 4 måneder siden, men ellers takler det rigtig flot, og er meget glad for hendes lillesøster.

Hvad kan vi dog gøre for at få vores 'kærlige' pige/legekammerat tilbage???

Med venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år