Brev:
Selvstændighed - 2 år, 4 mdr.
4. maj 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Selvstændighed - 2 år, 4 mdr.
Kære Helen
Jeg har en dejlig lille søn på 2 år og 4 måneder og er højgravid med en pige. Min termin er om en lille uge :-)
Så nu har jeg endelig barsel og fået tid til at spørge dig om nogle ting:
Jeg har mange spørgsmål der alle vedrører min søn, håber ikke det bli'r for stor en mundfuld...
Sofus er kommet i selvstændighedsalderen og det har vi været opmærksomme på længe. Vi synes dog at sofus' reaktioner er blevet meget voldsommere og til stor frustation for min mand og jeg, ved vi ikke længere helt hvordan vi skal tacle det, så det er bedst for vores søn.
Forskellige situationer:
Efter morgenmad skal Sofus i tøjet og have skiftet ble. Det sker jo hver dag, men han vil aldrig frivilligt. Nogle gange kan han overtales/afledes, andre gange sker det foran en lille film eller med en bog, og så er der de der gange om ugen hvor han bare går helt amok over at få bukser på eller lign. Han skriger og kaster sig rundt. Løfter vi ham op, laver han flisbue eller gør sig slap og vrider sig ud af grebet. Forsøger vi så at aflede med noget, vi ved han kan li... legetøj, snak, sang osv. skriger han endnu mere.
Jeg kan næsten ikke selv holde ham og vi må være to til at tvinge tøjet på. Han bli'r så rasende bagefter, at han kan finde på at banke hovedet ind i noget hårdt. Efter noget tid, kommer han til mig for at blive trøstet og sidde i armenen. Og så er han pludselig glad igen som om intet var sket.
Men efter sådan en halv time, hvor man næsten tænker, at der er noget helt galt med ham, er vi helt færdige og ved aldrig helt, om vi har gjort det rigtige...
Han er en meget aktiv, nysgerrig og glad dreng til daglig. Også meget grænsesøgende. Han ved f.eks. godt at han ikke må gå på gaden uden at holde i hånd. Men meget ofte, vil han alligevel gå helt selv. Så slipper han hånden og er meget utilfreds. Når vi så insisterer på at tage hans hånd, kaster han sig til jorden og vil ikke tages op igen. Der kan han godt ligge længe og skrige. Vi forsøger selvfølgelig at forklare, at på gaden skal sofus holde i hånd og være konsekvente, men intet hjælper. Engang hjalp det at lave lidt sjov med det og f.eks. tælle til ti og så skulle han op og stå. Men det virker ikke mere. Nu må han bæres en tid skrigende og så prøver vi igen med hånden......Men hvordan kan vi undgå at det ender i en konflikt?
(Vi går hver dag et sted hen, hvor han også kan drøne frit rundt og lege.. i parken, i gården eller på legepladsen,. men da vi bor et meget trafikeret sted er turen derhen i hånd.)
Der er mange andre små situationer, der udløser lignende reaktion hos ham i stærkere eller blidere form. I løbet af en dag, sætter vi mange grænser og skælder til tider ud. Det er jo det sidste man har lyst til.
Men han får også lov til at styre. Sofus vil gerne bestemme rigtig meget. Han kan f.eks. brokke sig over, at vi begynder på en sang, han ikke vil høre, over at den der klods sættes lige der og ikke der eller over at jeg sætter mig på den forkerte stol for at spise. Hvor meget skal han have lov til at styre?
Jeg tror vi giver ham lov til at bestemme lidt for meget, bare for at få fred for brokkeriet eller skrigeriet.
Når vi kommer til sengetid:
Vi synger for ham og læser en historie og så skal lyses slukkes. Sådan har det altid været. Han sover hele natten. Men kl. ca. 5, be'r han om, at komme over til os. Så sover han med det samme videre mellem os. Sådan har det altid været og han gør det stadig.
I "gamle dage", lagde vi ham i vores seng, og en af os ved siden af ham. Når lyset blev slukket, blev vi liggende indtil han sov. Så bar vi ham over i hans egen seng.
Men med udsigt til, at der snart kommer en lillesøster, ville vi gerne, at han kunne sove selv. Så efter læsning og slukket lys, sagde vi godnat og gik ud af værelset. Og det virkede! Han kom selv ud et par gange eller kaldte på os. Så sagde vi bare godnat igen eller lagde ham tilbage med et godnaaat og så sov han lige pludselig.
Men det holdt kun en måned. Nu har han fundet ud af, at han kan trække den ud i det uendelige. Han hopper i sengen, vil ikke høre sange, løber ud og ind af værelset, tænder og slukker selv lyset, beder om mad eller vand osv. osv.
Hvad skal vi gøre? Vi kan ikke tvinge ham til at blive liggende - så skriger han og det store drama begynder. Vi har forlængst fjernet tremmerne på hans seng og jeg synes det er at gå den forkerte vej, at "spærre ham inde" igen.
Lige nu forsøger vi tålmodigt at tage ham tilbage til sengen hver gang. Men det holder et sekund, så er han ude igen eller hopper. Han hygger sig gevaldigt og synes det er så sjovt. Også selvom vi bliver sure i tonen og siger at nu skal han ligge sig ned.
På et tidspunkt gider han ikke mere... Min eneste taktik lige nu som højgravid er, at jeg selv lader som om, at jeg er ved at sove. Og på et tidspunkt så lægger han sig ved siden af mig og kysser mig godnat og sover.
Jeg synes det er så vigtigt at slutte dagen på en god måde og det er så hårdt at skulle skælde ham ud når han skal sove. Tror slet ikke det er løsningen. Men hvad er løsningen mon så?
Alt hvad vi gør med Sofus begynder altid med en optimistisk og glad mine på, for at opmuntre ham til at deltage... Tonen kan så ændrer sig undervejs, jo mere modstand han gør.
Men det er vigtigt for mig også lige at sige, at han er en så fantastisk sød og kærlig dreng, der leger meget - både alene og med andre børn. Han spiser godt og trives generelt godt. Men hvad gør vi som forældre med al den trods?
Og nu får han snart en lillesøster...
Glæder mig meget til at høre fra dig
Mange hilsner og tak :-)
Marie