Bange for ny mad

26. marts 2021

Alder:
2 år, 5 mdr.

Bange for ny mad

Hej Helen,

Mange tak for dine råd og tanker angående min lille dreng på snart 8 måneder. Det har virkelig hjulpet at følge din faste dagsplan, og han spiser nu rigtig godt, både mængde- og typemæssigt til de fleste måltider. Fandt dog ud af, at han bliver meget frustreret, når han sidder med blød frugt eller andet mad som er glat at holde på. Rugbrødsbjælker, bagateller, frikadeller o.l. har derimod virket super godt, fordi det ikke glider ud af hans små buttede hænder :-) Så får jeg lov til at made ham med ske ved siden af eller med små stykker af mad og frugt.

Denne gang handler det så om storebror på 2 1/2 år. Igen er det maden der skaber problemer. Hvor lillebror gerne smager på alt, har vores ældste dreng altid været meget forsigtig. Vi havde meget svært ved at komme over 'helt lind mos' fasen fordi han havde en brækrefleks der sagde spar to. Alt med klumper eller hele stykker som f.eks. rugbrød var et kæmpe no-go for ham nærmest til han var 1 år.

I dag går det bedre, og faktisk er rugbrød noget af det han holder allermest af. Til gengæld er det også noget af det eneste han spiser - og KUN med leverpostej på. Han nægter pure at smage på nye ting, og holder sig udelukkende til det kendte repertoire (som er rugbrød med leverpostej, frikadeller, tomater, ærter, majs, agurk, pølser, peberfrugt, hjemmelavede muslibarer, figenstænger, ris og pasta uden sovs eller andet på, havregrød, det meste frugt og nogle gange avocado og asparges).

Har altid forsøgt at eksponere ham for en ...

Annonce

... masse forskellige madvarer, både ift. farver, tekstur, smage, osv.

Han får tit lov til at være med i køkkenet, og synes det er sjovt at røre i gryderne. Tilbyder ham smagsprøver undervejs, men han tager ikke imod. Desuden spiser vi altid aftensmad sammen, hvor han får det samme som os. Men næsten hver aften vil han end ikke smage på maden. Vi andre spiser pænt videre og prøver at undlade at kommentere på hans madvaner. Han bliver som regel tilbudt f.eks. en rugbrødsmad eller en frikadelle senere, for at han ikke skal gå sulten i seng.

Vi har også forsøgt i lang tid altid at have 'et safe choice' på bordet, som vi ved han er tryg ved (f.eks. tomater), men så spiser han KUN det og røre ikke det andet.

Har du et bud på, hvordan vi kan få ham til at være lidt mere åben overfor nye madvarer? Som du kan se af ovenstående indgår der jo både protein, kulhydrater og frugt/grønt i det han accepterer, så på den måde er jeg ikke bekymret. Synes dog det er udfordrende og ærgerligt, at han altid ender med det samme og hverken vil smage lasagne, bolognese, laks eller nogle af de mange andre retter vi laver her hjemme. Ved også, at fisk er vigtigt for de små børn, men her har vi altså heller ikke megen held. Hverken hel fisk, fiskefrikadeller, eller fisk som pålæg (makrel, sildepostej, osv.) dur.

Ville ønske jeg kunne sige, at det er en fase, eller noget der hører alderen til, men nu har det varet hele hans liv lige siden vi introducerede fast føde.

Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor