Brev:
Hvor skadeligt er et skift? Hvilken institution skal vi vælge?
18. juli 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej igen Helen
Tak for din besvarelse og dine indput, de har medvirket til, at vi har taget en beslutning. Vi flytter i mine forældres hus i et år for at spare penge sammen til vores drømmehus. Jeg beklager at det forrige brev var lidt indviklet, men jeg skrev det vist lidt i desperation og så gik det lidt stærkt.
Mine forældre bor ikke i et område, hvor vi ønsker at blive, desværre, så vi kommer til at flytte langt væk derfra om et år eller halvandet. Min søn er fra d. 2. april så han er 28 måneder nu og vil så være 31 måneder, når han skal begynde i institution, medmindre jeg holder ham hjemme til den rigtige plads kommer til ham. Jeg har jo også lillesøster på 8 uger at se til, så jeg er ikke så vild med at skulle have ham hjemme - både fordi jeg synes det er svært at dele opmærksomheden mellem dem og fordi jeg har lidt en tendens til at lade det gå ud over lillesøster, hvis storebror er der. (men det er en hel anden snak). Jeg ser det som, at vi har to muligheder:
1. Holde storebror hjemme indtil han får tilbudt en dagplejeplads med alderssvarende børn og have ham der, indtil vi flytter til den "rigtige" by, hvor han når at blive 3,5 år.
- Ulempen er her, at de andre børn vil skifte til børnehave og han bliver tilbage.
- Fordelen er at dagpleje kan virke mindre overvældende at skifte til fra sin nuværende vuggestue.
2. Lade ham begynde i vuggestuen og håbe på, at det ikke er for overvældende. Jeg har barsel, så han kunne få en del fridage og korte dage i opstarten.
- Ulempen er at det er stressende og overvældende med så mange nye børn og voksne, han skal lære at kende.
- Ulempen er, at han ikke kan blive der til vi flytter, men er tvunget til at starte i børnehave med de andre (kunne også være en fordel)
- Fordelen er at han kan lege og blive stimuleret med alderssvarende og han kender til at gå i vuggestue.
- Fordelen er at han nemmere kan få venner her og følges med dem i børnehave.
- Fordelen er at her kan lillesøster også begynde.
Jeg ved simpelthen ikke, hvad der vil være den bedste løsning. Jeg vil nok helst have ham i vuggestue, men jeg tænker meget på, at det skal være så lidt overvældende, som det kan blive. Og jeg er i virkelig bange for at lægge nogle "fejl-filer" ind på hans nethinde som er for evigt. Jeg kan godt leve med, at det bliver hårdt med en ny opstart og vi hjælper ham igennem det, men hvis det er noget der kan skade ham resten af sit liv, så vil vi selvfølgelig ikke gøre det. Kan det gøre det? Hvor skadeligt er sådan et skift? Kan det på nogle måder styrke ham eller ses som noget positivt?
Venligst
Vædderens mor