Svar: Hvor skadeligt er et skift? Hvilken institution skal vi vælge?
18. juli 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Vædderens mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder som om, at I har talt rigtig meget om, hvad der vil være den bedste løsning og har medtænkt forskellige fordele og ulemper - og det lyder som om, at vuggestue umiddelbart vil være den bedste løsning for jer og jeres dreng.
Du nævner, at du har barsel i øjeblikket, går hjemme med lillesøster, og det er en vigtig ting at medtænke, fordi det naturligt vil gøre det muligt for dig at være mere fleksibel i forhold til storebrors behov - og dermed være der og støtte ham, hvis det hele pludselig virker for voldsomt for ham. Som du selv skriver, så kan det meget let blive for overvældende for ham og her skal du så naturligvis reagere. Han kan få kortere dage i vuggestuen, - blive afleveret lidt senere eller hentet lidt tidlgere. Han kan opleve at få en fridag en gang imellem, hvis han virker til at have brug for det. Du og lillesøster kan nogle dage blive lidt længere hos ham, når han bliver afleveret eller hentet, hvis han har glæde af dette.. Og det er netop rigtig godt og vigtigt med denne fleksibilitet, når der pludselig sker så meget nyt i hans liv.
Små børn kan få stress - ligesom voksne kan. Og noget af det, som kan give børn stress er, hvis der er for mange skift i deres liv, at der sker for mange nye ting på en gang. Børn har brug for ro i deres hverdag, de har brug for genkendelighed, fordi det giver tryghed. Hvis der sker alt for mange skift i hverdagen, hvis der er for meget at forholde sig til, hvis hverdagen er meget hektisk, så kan det udløse stress. For de fleste børn vil det være rigeligt at være i institution, de har ikke behov for, at man også skal besøge venner, have gæster dagligt eller gå til aktiviteter flere gange om ugen. Og det kan for nogle børn være meget voldsomt, at man både skal flytte til et nyt hjem og skifte institution, samtidig med, at man bliver storebror osv. Hvordan jeres dreng vil reagere, er naturligt svært at sige, og derfor er det vigtigt, at du netop er opmærksom på hans reaktioner, og hvordan du kan være der for ham og stadig sikre ham ro og en oplevelse af tryghed og stabilitet i hverdagen - selvom der hos jer kommer til at ske meget nyt.
Det er vigtigt, at han får sin søvn. Hvis han stadig sover middagslur, vil det være rigtig godt. Og det er vigtigt, at I hjælper ham med gode søvnrutiner om aftenen. Manglen på søvn og hvile vil øge hans risiko for at blive stresset.
Rutiner omkring måltider er vigtigt. Han skal stadig have mange små måltider hele dagen igennem og tilbydes sunde måltider. Undgå for mange søde sager og små snacks, som kan hæve hans blodsukker - og når så blodsukkeret falder, så falder humøret og overskuddet også. Giv ham i stedet fiberrige mellemmåltider, som holder hans blodsukker og dermed overskud lidt mere stabilt over flere timer...
Det er vigtigt, at I viser ham forståelse, hvis verden bryder sammen for ham. Med den alder han har, så vil der naturligt komme flere konflikter i løbet af dagen, og han vil få det man kalder fortvivlelsesanfald... Her er det vigtigt, at I kan rumme ham, og alle de forskellige følelser han har - når verden bryder sammen for ham, og han ikke selv kan finde ro, så er det vigtigt, at han kan spejle sig i jeres ro. Og med de store skift, der kommer til at ske i hans liv, kan han godt have ekstra behov for dette. Toårs alderen er for mange en lidt svær alder, som kræver rigtig meget omsorg, forståelse og tålmodighed, og det vil han naturligt have ekstra behov for, når der samtidig kommer mange skift ind i hverdagen.
I det hele taget skal du være opmærksom på at stress smitter. Hvis du selv er stresset over situationen, så bliver han det naturligt også lettere. Jo mere roligt du kan tage det, jo mere vil han spejle sig i din ro og dermed føle sig mere rolig og tryg. Og her spiller det naturligt ind, hvordan du reagerer på ham, når det hele måske bliver lidt for overvældende for ham. Pas på ikke at stille for mange krav til ham, som han måske vil have svært ved at håndtere i den periode. Måske skal I f.eks. ikke træne renlighed samtidig med, at der sker en masse nyt... Giv ham mulighed for at reagere, giv plads til at han måske vil gå lidt tilbage i sin udvikling i en periode - ting han tidligere har kunne selv, vil han måske have behov for jeres hjælp til igen.. Han kan også have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, brug for at sidde mere på skødet, holde mere i hånden osv. Og det skal være helt okay.
At flytte, skifte hjem, skifte vuggestue, flytte igen osv. behøver ikke været et problem, og om barnet får stress afhænger meget af barnets alder og udvikling, barnets evne til at mestre udfordringer, og så handler det også meget om, hvordan du/I forældre er til at rumme ham og støtte ham i de nye situationer. Derfor kan man ikke sige, at så mange skift er skadelige, og så mange er ikke... Det er forskelligt fra barn til barn, fra familie til familie. Og nogle gange er vi jo nødt til at flytte og situatitionen kan ikke være anderledes end den er - og det er helt okay. Det vigtige er blot, at du er opmærksom på din dreng og hans reaktioner - lytter til ham, ser hans signaler og så forsøger at hjælpe ham, når der er behov for det:)
Og så skal du naturligvis også vælge en institution, som du fornemmer vil være rigtig rar for ham. Det skal helst være et sted, hvor der er omsorgsfulde og opmærksomme voksne, som har forståelse for, at han kan have behov for lidt ekstra kram og tid, som prioriterer at give ham lidt ekstra nærhed, hvis det en dag er svært. du skal have en oplevelse af, at "her er rart at være", når du kommer ind af døren. Det må gerne være et sted, hvor der er nogenlunde faste rammer i forhold til spisetider, sovetider, og tidspunkter for aktivitet - fordi netop de faste rammer kan være gode for ham, hjælpe ham med at overskue en dag, hvad der skal ske osv. Især, når meget omkring ham i øvrigt er nyt - og hjemme kan I så forsøge at holde fast i f.eks. samme spisetider, så der bliver genkendelighed her...
Selvom der godt kan være et højt lydniveau i institutionen på grund af de mange børn og voksne sammen, så skal du have en fornemmelse af, at der også skabes rolige perioder, at der er tid og mulighed for lidt stille leg, hvor man synger sange sammen eller læser i bøger eller lignende. Ligesom der også skal være plads til højere aktivitetsniveau, udeleg osv. Læg også mærke til, hvordan de voksne taler med børnene - råbes der, skældes der ud eller tales der omsorgsfuldt og med øjenkontakt og i øjenhøjde... Læg mærke til, hvordan de voksne taler med hinanden, læg mærke til, hvordan børnene taler og kommunikerer med hinanden og læg mærke til, hvordan børnene taler til eller kommunikerer med de voksne... Det siger rigtig meget om, hvorvidt der er rart at være for alle parter... Der skal være rart at være, der skal være glæde og varme.
Det kan være en fordel at besøge forskellige vuggestuer, for at få et indtryk af de forskellige steder. Spørg ind til hverdagen, rytmer og rutiner. Spørg også ind til pædagogernes værdigrundlag - om de har nogle rutiner og aftaler i forhold til søvn, måltider og lignende... Nogle institutioner har f.eks. udarbejdet "søvnpolitik", "kostpolitik" osv. Du kan roligt spørge ind til dette. Tal også med personalet om, hvordan det foregår, når din dreng starter, om han får en kontaktpædagog i starten, som kan hjælpe ham med at sige farvel, og så han ved, hvem det er han skal søge, hvis han bliver ked af det i løbet af dagen...
Du skal vælge en institution, som føles rigtig i din mave - hvor du har en god fornemmelse, og hvor du har tillid til, at der vil blive taget hånd om din dreng, når du ikke er der til det. Og når alt dette er sagt, så skal du naturligvis undersøge, hvad der reelt er mulighed for, når I flytter - det må du tale med pladsanvisningen om.
Jeg har lavet bogen "Ha en god dag, skat" sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler om at finde det rette dagtilbud til sit barn, om at give sit barn en god dag, og hvordan man kan hjælpe med dette - om at hjælpe barnet ind af døren, blive hente på en god måde, og hvad der sker i løbet af dagen, når vi ikke er der. Den vil jeg anbefale dig at læse:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske