Skift i børnehave

31. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år

Skift i børnehave

Kære Helen

Det er længe siden vi har skrevet men nu har vi brug for et af dine gode kompetente råd.

Vores søn bliver 3 om 14 dage og er her efter sommerferien startet i børnehave. Han gik i en ren vuggestue inden så har skulle over i et nyt hus. Det er ikke gået godt overhovedet. Vores indkøring blev grundet sommerferie, noget hektisk, rodet noget som var overstået på 3 dage. Vi har siden oplevet at vores søn ikke har været glad. Meget ked af det om morgenen, både inden aflevering og imens vi afleveret. Dagen er i følge pædagogerne OK, men om eftermiddagen oplever vi at han bare sidder på legepladsen og venter på os. Han siger tit at han ikke synes det er rart at gå i børnehave, at han ikke leger med nogen og at han ikke vil afsted. Når man henter ham bruger han det første kvarter på at fortælle hvor meget han har savnet en og at han ikke troede at man kom. Efter det kvarter er han ok og leger og er glad resten af ...

Annonce

... dagen.

Vi har oplevet et meget lavt informationsniveau fra børnehaven, meget kaos og manglende struktur. Vi er også meget i tvivl om deres pædagogiske tilgang. Alt dette har betydet at vi (med ondt i maven og efter mange søvnløse nætter) har valgt at vores lille fis skal gå i en anden børnehave om 14 dage. Den nye børnehave virker meget anerkendende med et dejligt syn på børnene, rummelige med plads til forskelligheder og med masser af kys, kram, kreativitet og meget fine fysiske rammer. Vi håber vi gør det rigtige for vores dreng men er meget nervøse for hvordan skiftet kommer til at påvirke ham. Vi har kun oplevet at han har knyttet sig til en pædagog i hans nuværende børnehave. Men vi har en lille følsom gut som bedst kan lide velkendte og trygge rammer.

Vores spørgsmål er så hvordan forbereder vi bedst vores dreng på skiftet og hvordan hjælper vi ham bedst igennem dem første tid.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor