Brev:
Skift i børnehave
31. august 2016
Alder:
3 år
Skift i børnehave
Kære Helen
Det er længe siden vi har skrevet men nu har vi brug for et af dine gode kompetente råd.
Vores søn bliver 3 om 14 dage og er her efter sommerferien startet i børnehave. Han gik i en ren vuggestue inden så har skulle over i et nyt hus. Det er ikke gået godt overhovedet. Vores indkøring blev grundet sommerferie, noget hektisk, rodet noget som var overstået på 3 dage. Vi har siden oplevet at vores søn ikke har været glad. Meget ked af det om morgenen, både inden aflevering og imens vi afleveret. Dagen er i følge pædagogerne OK, men om eftermiddagen oplever vi at han bare sidder på legepladsen og venter på os. Han siger tit at han ikke synes det er rart at gå i børnehave, at han ikke leger med nogen og at han ikke vil afsted. Når man henter ham bruger han det første kvarter på at fortælle hvor meget han har savnet en og at han ikke troede at man kom. Efter det kvarter er han ok og leger og er glad resten af dagen.
Vi har oplevet et meget lavt informationsniveau fra børnehaven, meget kaos og manglende struktur. Vi er også meget i tvivl om deres pædagogiske tilgang. Alt dette har betydet at vi (med ondt i maven og efter mange søvnløse nætter) har valgt at vores lille fis skal gå i en anden børnehave om 14 dage. Den nye børnehave virker meget anerkendende med et dejligt syn på børnene, rummelige med plads til forskelligheder og med masser af kys, kram, kreativitet og meget fine fysiske rammer. Vi håber vi gør det rigtige for vores dreng men er meget nervøse for hvordan skiftet kommer til at påvirke ham. Vi har kun oplevet at han har knyttet sig til en pædagog i hans nuværende børnehave. Men vi har en lille følsom gut som bedst kan lide velkendte og trygge rammer.
Vores spørgsmål er så hvordan forbereder vi bedst vores dreng på skiftet og hvordan hjælper vi ham bedst igennem dem første tid.
Vi glæder os til at høre fra dig!