Svar: Skift i børnehave

31. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Lad mig starte med at sige, at det er rigtig godt, at I har mærket efter og har taget beslutningen om, at jeres dreng skal begynde et nyt sted. Der er rigtig mange ting, som spiller ind på, hvordan ens børnehaveliv bliver, og rigtig mange forældre er bange for at skifte - vi ved jo, hvad vi har, og ikke hvad vi får... Dertil kommer, at vi jo ofte føler, at vi skal "give det en chance", hvilket man naturligvis også til en vis grad skal. Ligesom det er vigtigt at forsøge at indgå i dialog med pædagogerne og finde ud af, om man kan finde en løsning... Men når noget føles forkert, så er det ofte forkert, og det er rigtig godt at stole på sin mavefornemmelse. Så stort skulderklap for, at I har truffet beslutningen så hurtigt :)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan komme på besøg i den nye børnehave. Aftale med pædagogerne at I kommer, og at I så er der sammen med jeres dreng, går rundt på legepladsen, ser på og hilser på de andre børn og voksne. Lader ham prøve nogle af tingene, imens I er der, så han oplever det nye sted og finder ud af, hvad det er han skal, og hvor han nu skal hen.

Det er helt naturligt, at han har det bedst med velkendte rammer, og at det er tryghed for ham. Selvom alt er nyt, så skal I naturligvis forsøge at anerkende dette behov, og her hjælper det blandt andet netop at aflægge den nye børnehave et besøg et par gange. Det behøver ikke være særligt længe, men stadig vigtigt, at han lige får lidt fornemmelse for stedet, og så I får lidt at tale om, når I så er hjemme - så I taler positivt om det nye sted, og alt det han kan lave der... Det kan være en god idé at tale med ham om, at I har fundet en ny børnehave til ham, som I tror passer bedre til ham. Så I anerkender, at han faktisk har været ked af at være, hvor han er, og så han føler sig lyttet til :)

Det vil være rigtig godt, at I taler med pædagogerne (og lederen) i den nye børnehave om, hvad det er I oplever, at jeres dreng har brug for. At det f.eks. vil være rigtig godt, hvis der kan tilkobles en fast pædagog på ham i starten, så han ved, hvem han skal sige farvel sammen med, og så han ved, hvem det er han skal kontakte, hvis han bliver ked af det, bliver i tvivl om noget osv.

Det lyder til at være et dejligt sted, hvor der er fokus på det enkelte barn og med masser af omsorg, kys og kram. Det er sådan det skal være :) Og I vil højst sandsynligt opleve en helt anden verden nu - hvilket jeres dreng naturligt også vil reagere positivt på. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke også kan opstå forskellige udfordringer det nye sted, men det vil have rigtig meget at sige, hvordan der kommunikeres og tages hånd om tingene. Spørg meget gerne ind til, hvordan de plejer at gøre. De har sandsynligvis masser af råd til, hvordan I gør starten så god og rar for ham som muligt:)

Det kan være en god idé at aftale, hvilket tidspunkt han bør komme på om morgenen. Det har noget at sige, i forhold til at tage bedst muligt imod ham, at kunne komme ind i en leg mellem andre børn osv. Spørg dem, og prøv om I kan indrette jer lidt efter deres råd de første uger.

En ting med hjemme fra - det kan være en bamse eller noget andet, som han er glad for. I skal naturligvis være opmærksomme på om børnehaven tillader dette. Hvis de gør, kan det være et bindeled mellem hjemmet og børnehaven, og det kan give nogle børn lidt ro. Ligesom han kan gå ud til garderoben og kramme bamsen, hvis han savner jer i løbet af dagen:)

Hvis I har mulighed for det, vil det også være rigtig godt, hvis han kan få lidt kortere dage i starten. Det er bedre at hente ham, og han så bliver "ked af at skulle hjem", end at han er der så længe, at han "bare vil hjem med det samme":) En kort god dag er en lille succesoplevelse at bygge videre på. Hvis I ikke har mulighed, så kan I måske lave en aftale med bedsteforældre eller andre, som kan hente ham lidt tidligere en dag...

Han vil naturligt ...

Annonce

... skulle bruge en masse ressourcer på at vænne sig til det nye sted. Alt vil være nyt - nye børn, nye voksne, nye navne, nye rutiner og andre måder at gøre tingene på og det er naturligt hårdt, når man ikke er mere end 3 år gammel. Det er også hårdt for os at starte nyt arbejde, og det er mindst lige så hårdt, når man er barn. Så vær forberedt på, at han godt kan være ekstra træt, mangle lidt overskud, søge jer lidt ekstra osv. i starten.

Det kan også være, at han i en periode vil gå lidt tilbage i udvikling. Hvis han f.eks. er renlig, så vil han måske tisse i bukserne i denne periode - og det vil være helt normalt. Er I igang med at træne renlighed, så hold en pause med det lige nu, stil ikke for mange krav, men giv ham tid og vær tålmodige :)

Det betyder også, at hvis han nu pludselig finder en ny kammerat og rigtig gerne vil lege med ham eller hende derhjemme, så er det naturligvis super dejligt, men prøv om I kan undgå legeaftaler i starten, eller måske lave en legeaftale i weekenden og blot et par timer, så de ikke når at blive kede af det, men stadig har det sjovt. Igen er en kort succesoplevelse værd at bygge videre på - de kan lege igen en anden dag - hvor det er synd, hvis de når at blive uvenner, fordi det trækker for langt ud. Det kan også være, at han vil have brug for at evt. legeaftaler foregår hos jer i starten, så han ikke også skal forholde sig til en ny familie med andre regler...

Da han ikke er ældre end han er, så vil det måske være svært for ham helt at forholde sig til at han skal skifte børnehave om x antal dage. Nogle børn har glæde af at man laver en nedtællingsliste, hvor I så hver dag tæller ned til den nye børnehavestart og hjælper ham med at aflæse, hvor mange gange han skal sove, før det er tid...

Det kan også være en god idé at slutte den gamle børnehave af på en god måde. I kan tale med pædagogerne der om, hvorvidt han må dele ud, når han stopper... De vil måske også gerne vide, hvorfor han stopper - og her må I så være så ærlige som muligt, samtidig med at I siger tingene pænt. At det ikke har fungeret for jeres dreng betyder jo ikke, at det ikke kan fungere for andre børn - men de kan måske godt have glæde af at vide, hvad I synes kunne have været anderledes, og hvad der kunne have hjulpet jeres dreng...

Måske kan I have glæde af at læse bøger om at starte i børnehave. Der findes flere muligheder og I kan med fordel gå på biblioteket. Jeg har søgt lidt på nettet og f.eks. fundet følgenede titler:

Ella skal i børnehave. Af Peter Gotthardt. Om Ella, der skal begynde i børnehave og som glæder sig - men det er svært at starte et nyt sted. Emneordene er børnehave, usikkerhed og venskab.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nede i min børnehave. Af Pernille Stenskjær. Det er en billedbog på rim, som fortæller om perleplader, sang, sanser, lege, venner, maden, gummistøvlehop og skoleforberedelse... Emneordene er børnehave og rim.

Vil du med i børnehave. Af Carline Reck og Jørgen Clevin. En gammel billedebog om hvordan dagen forløber i en børnehave.

Mads i børnehave. Af Henrik Bjerregrav. Det er 14 farvefotos som viser Mads´dag i børnehaven. Han leger med lego, spiser, leger med sine venner på legepladsen. Emneord er børnehave og lege.

Vil du med i børnehave? Af Inger Tobiasen. Gå på jagt i billederne med børnene fra rød stue og find ting eller oplevelser fra dagen og året igennem. Emneord er børnehave, begrebsindlæring, gå på opdagelse.

Jeg tænker at det at tale om børnehaven, opleve og høre om forskellige børnehaver og forskellige måder at tingene foregår på - og samtidig også genkendeligheden ved mange ting - måske vil være rart for jeres dreng :)

Jeg vil også anbefale jer at læse min bog "Ha´ en god dag, skat" som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. Han er børneforsker og har netop arbejdet med og forsket i børns hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave...

Håber I kan bruge dette videre - og rigtig meget held og lykke med den nye børnehave!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor