Babys fordøjelse

22. august 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Babys fordøjelse

Hej Helen

Jeg har en søn på lidt over 8 uger, som siden han var omkring 2-3 uger gammel har været generet af luft i tarmene. (Så vidt jeg kan observere). Han får kun brystmælk og tager fint på. Han ammes Laid back.

Han vågner ofte af sin søvn og ligger og presser og presser uden held. Han kan også smågræde samtidig. Hans ben skyder op under ham, og intet hjælper det. Jeg samler hans ben og kører dem i cirkel bevægelser, det hjælper ofte en smule og der kommer lidt luft ud.

Nogle gange går der dage imellem at han har afføring. Normalt, tænkte jeg, men vores SP har anbefalet at bruge en lille vatpind med lidt vaseline for at hjælpe ham af med det. Når jeg gør det, så kommer der ofte en ordenligt skylle ud, der er næsten ligeså tyndt som vand. Her til morgen måtte jeg hjælpe ham igen, og jeg tror, at det sagtens kunne have fyldt 1 hel deciliter.

Jeg så et af dine svar til en anden herinde, og at du nævnte, at afføringen ikke må være så tynd, derfor skriver jeg nu for en sikkerheds skyld.

Vi har hele tiden fået af vide, at det vil gå over, til tider ligner det kolik, men under alle omstændigheder har vi fået fortalt, at hans tarme vil være bedre udviklet når han er omkring 3-4 måneder.

Men hvordan kan vi være sikre på, at det "bare" er normale baby-start vanskeligheder? Især nu, når det virker som om, at han har svært ved selv at komme af med afføringen?

Sidder der simpelthen luft der "blokerer" for, at han kan komme af med det? Og når vi så hjælper med en vatpind får vi slået hul på luftboblen eller?

Vi har prøvet Mylicon uden held. Er nu blevet anbefalet Bio Gaya af en bekendt- Hvad mener du om det?

Kan amme-stillingen Laid Back gøre, at han får mere luft i maven grundet måden han ligger på? Er en anden stilling bedre?

Han bøvses efter hvert bryst. Nogle gange bliver han enormt ked af det, lige efter at have spist, og det er simpelthen svært at vurdere om det er en bøvs, eller luft den anden vej, der sidder i ...

Annonce

... klemme.

Hvordan ved jeg, om han måske får for meget mad? Spiser babyer ligesom hunde, eller kan de godt selv sige til og fra? Laid Back stillingen presser jo næsten babys hoved ned i brystet, kan jeg risikere, at han føler sig tvunget til at blive liggende?

Jeg synes, at det er så svært at finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe ham. Det er så synd, at han ikke får sovet, fordi han vækkes af hans smerte. Jeg analyserer alt jeg kan, hvordan dagen har været forinden, hvad har jeg spist/ikke spist osv. Vi har lige haft 4 dage i træk med mindre smerter, og vi tænkte at det nu var ovre, men så vendte det tilbage for et par dage siden.

Jeg føler mig så trist, og isolerer mig, overskuer ikke mødregruppe og høre hvor nemt de alle sammen har det med deres baby og hvor meget de hygger sig. Jeg har så ondt af min søn, og at hans start i verden skal være sådan her.

Jeg oplever, at ligger jeg en pude uden hans ben, og op til numsen, så han ligger hævet med bagpartiet, og med benene lidt bøjet, så har han det bedre. Svøber jeg ham lidt således, at jeg bruger et lille lagen til at putte ham i, og ruller det ligesom ned om madrassen, så hans arme næsten er fastgjort langs siden, så sover han også bedre, da hænderne så ikke ryger op i ansigtet på ham. Uden fastgørelse, så kan han godt ligge og rive sig selv over frustration når han presser, komme fingrene ind i øjnene osv. :(

Men må jeg godt det? Jeg er i tvivl om det ikke bremser han motorik og gør noget dårligt for hans ryg, at ligge på den måde.

Jeg kan godt nikke genkendende til, at jeg nærmest vil forsøge hvad som helst for at hjælpe ham. Men er i tvivl, om alle de behandlere, der nu slår sig ned på at kunne afhjælpe det - såsom kiropraktor, fysioterapeut, zoneterapeut, og den der hoved-specialist, jeg ikke kan huske navnet på - vil hjælpe. Og synes, at det er så synd for ham hvis han bliver slæbt rundt uden resultat.

Mange tak igen, hvor er det rart, at vi kan få hjælp på denne måde.

~LA

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!