Svar: Babys fordøjelse
22. august 2013
Alder:
2 mdr.
Kære LA
Tak for dit brev :)
Laid back amning er ofte afslappende for både mor og barn, da du også selv mere eller mindre ligger ned. Jeg synes dog ud fra det du fortæller at det vil være en rigtig god idé at du forsøger med lidt forskellige ammestillinger. Måden han har fat i brystet på og dier på vil være forskelligt alt efter hvordan han er lagt til - og det har naturligt betydning for, hvor meget luft han sluger.
Jeg synes derfor det vil være en rigtig god idé at du forsøger at amme i forskellige stillinger og ser om det kan gøre en forskel hos jer. Det vil også gøre det lettere for dig at amme ham, hvis I er nogen steder, f.eks. i mødregruppen.
Det er helt naturligt at du lægger meget mærke til afføringen - det kan man ikke lade være med, når man skifter ble flere gange dagligt og netop afføringsproblemer og udseende af afføring er noget som de fleste forældre bekymrer sig om ... Det er dog vigtigt at du ved, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud og det som er vigtigst, er at barnet trives, udvikler sig og tydeligvis har det godt.
Som du beskriver det, så lyder det som om at jeres dreng har lidt maveuro og luft i maven og det er naturligvis hårdt, hvis han græder meget. Det er derfor også rigtig fint at du masserer hans mave, hjælper ham med at cykle med benene og nogle gange vælger, som sundhedsplejersken har vist dig, at rører hans endetarm med en lille vatpind med vaseline - her kommer der let afføring ud og du kan mærke, at han har det bedre bagefter.
De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Den grønne afføring man ser hos nogle børn skyldes først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan have mange forskellige grønne nuancer, det kan være lyst grønt og det kan også ligne pesto.
Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Og at du oplever at afføringen kan være næsten vandtynd, når du ammer fuldt, er derfor helt normalt.
Nogle kvinder oplever, trods det at ingen undersøgelser har kunne bevise dette, at det de spiser påvirker deres mælk i en sådan grad, at barnet kan få problemer med mavekneb. Det er især meget krydret mad, rå løg, grønkål, større mængder chokolade eller f.eks. spinat, der har ry for at kunne give børn mavekneb. Hvis du mistænker at du spiser et eller andet, som kan gå i din mælk og påvirke din dreng, så kan du naturligvis prøve at spise mindre af den pågældende fødevare, for at se om det giver ham en anden ro i maven. Efter en uge, kan du så prøve at spise det igen og se om han så igen reagerer ...
Det er også sådan at modermælk består af flere forskellige dele, hvor den første del af mælken er mere tynd og vandholdig og den sidste del er mere tyk som fløde. Hvis barnet har tendens til at spise kortvarigt på hvert bryst, så vil barnet naturligt få en forholdsvis stor mængde af den vandholdige mælk og det kan give ekstra uro i maven. Derfor er det en rigtig god idé at du prøver at få ham til at spise i længerer tid ved hvert bryst, så han når bedre ind til den lidt federe mælk, som ligger tungere i maven og som også giver mere ro i maven - og også her kan skift af ammestillinger hjælpe. Du kan f.eks. starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger med sin mave mod din mave i dine arme, herefter lade ham bøvse og så lægge ham til samme bryst, men i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm.
Nogle bør spiser også meget uroligt ved brystet. De spiser lidt, slipper, tager fat, dier igen, slipper og tager atter fat. Når de har svært ved at holde vacuum længerevarende og slipper hyppigt, så sluger de ofte også mere luft og det kan igen give mavekneb.
Der kan således også godt være en sammenhæng mellem varigheden af amning og også måden barnet spiser på - og så det faktum at barnet får mere ondt i maven.
Bio-Gaia er mælkesyrebakterier og han må umiddelbart gerne få det, men jeg synes ikke I skal give det til så lille et barn uden lige at drøfte det med jeres læge først.
Med hensyn til om han får for meget mad, så må du tro på at han spiser det han har behov for og det er vigtigt at tilbyde ham brystet, når han gerne vil die.
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din søn har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen, det er også normalt, at der kan være forskel på mælkeproduktionen i venstre og højre bryst.
Når din søn spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han skal virke mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), meget gerne mere, hvis han viser behov for det.
Hans mave skal fungere godt, afføringen vil ofte være grødet, gul og han vil stadig have hyppige afføringer. Han skal også tisse 6-8 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din søn i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere. Nogle børn tager det dobbelte på og det må de også gerne.
Derudover skal han virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Med hensyn til din tristhed og at du føler at du isolerer dig, så er det rigtig vigtigt at du taler med din læge omkring dette (jvf. tidligere svar) og kontakt også din sundhedsplejerske og bed om et ekstra besøg.
Du må gerne svøbe ham, så du hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv og dermed finde roen. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan du gør det - så vis din sundhedsplejerske hvordan du gør og bed hende vise dig, hvordan du kan svøbe ham, så du ikke er i tvivl :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske