Mælk, rutine og andet for for tidligt fødte tvillinger

11. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mælk, rutine og andet for for tidligt fødte tvillinger

Kære Helen

Jeg har fulgt med et stykke tid - og tak for dine gode råd. Nu er tiden kommet til at jeg også selv har brug for vejledning.

Jeg fik tvillinger d. 7. august (født på dag 34 +2 - så altså næsten 6 uger for tidligt). Vi blev udskrevet fra Rigshospitalet til Tidligt Hjemme Ophold (THO) allerede 10 dage senere, idet den eneste hjælp børnene havde brug for var sonde - de kunne ikke selv spise. De slap endeligt sonden d. 5. september - den sidste lange tid fik de dog kun 2 sondemåltider om dagen - de øvrige 6 måltider var ved brystet.

Igennem hele forløbet havde jeg lige lidt for lidt mælk - så de fik i starten ammemælk og efter at vi kom hjem MME i et måltid per dag.

Den seneste tid føler jeg igen, at jeg mangler mælk - særligt om aftenen ... derfor gir jeg nu tre supplerende flasker hver dag til tvillingerne. En kl. 12, en kl. 18 og en på et tidspunkt mellem kl. 20 og kl. 21.30 - alt efter hvor sultne de virker.

De har aldrig sovet særligt godt om dagen - men det gør ...

Annonce

... de nu efter at jeg giver en flaske kl. 12 ... så tydeligt at de har været sultne.

De var hhv. 2200 gram og 46 cm, og 2300 gram og 45 cm ved fødsel og var nu 3 måneder gamle hhv. 4 kg og 58 cm og 4,4 kg og 59 cm .... de udvikler sig flot - kan holde deres hoveder, smiler, pludre, ser efter ansigter, lyd, lys - kan lide at blive trukket op (er mindre glade for at ligge på maven - men kan alligevel holde hovedet) - men er jo stadig meget små .... 3 måneder gamle (korrigeret alder dog kun 8 uger) og stadig i str. 56.

Nu til mit spørgsmål

Hvordan kombinerer jeg bedst bryst og flaske - jeg vil gerne fortsætte med at amme, men det er tydeligt at jeg ikke kan dække deres behov - så behov for supplering, men hvordan gør jeg bedst dette - således at det ikke forvirrer børnene, gør det lettest for mig selv og ikke forstyrre mælkeproduktionen?

Jeg vil også gerne vide hvordan jeg kan tvinge dem bedre ind i en rytme? De sover kun rigtigt godt, når de får flaske.

Med venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor