Søvn / Putning - 18 mdr.

6. maj 2021

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Søvn / Putning - 18 mdr.

Kære Helen ,

Jeg skriver til dig ifht. vores søn på 18, snart 19 mdr. og hans søvnrytme og putteritual .

Siden han gik ned til én lur har han sovet rigtig lang middagslur - nogen gange 3,5-4 timer men oftest 2,5-3 timer. Når han sover middagslur ligger han mussestille i sin klapvogn uden at vågne eller rynke på næsen. Om natten er det så en anden snak.

Vi putter ham kl. 19:30 og han sover typisk kl. 20. Han bliver puttet i sin seng på sit værelse, hvor vi er hos ham indtil han sover, men han ligger MEGET uroligt og buldre rundt i sengen indtil han er så udmattet at han falder i søvn. Rejser vi os op før han sover, så følger han med os ud - så vi bliver. Aer ham og nusser ham og synger godnatsang. Vi har tit tænkt det sikkert er fordi han sover for længe om dagen og ikke er træt nok - så har vi forsøgt at rykke tidspunktet til kl. 20, men så sover han før 20:30 eller bliver overtræt og så kan det tage en time. Vi vækker ham ikke før tid når han sover middagslur og det vil de heller ikke gøre i vuggestuen, så det er ikke en mulighed.

Han vågner stadig mellem 3-4-5 gange om natten og ...

Annonce

... kalder på os og vi må gå ind og give ham sutten og nusse ham kort til han sover igen. Og så står vi op kl. 6, sharp, hvor han vågner af sig selv ligegyldigt hvad tid han er faldet i søvn og hvilken nat han har haft.

Mit spørgsmål er, hvad kan vi gøre for at minimere puttetiden og opvågningerne om natten ?

Det skal siges at han har børneeksem og han har sovet uroligt siden han var spæd pga. dette. Han vågner aldrig og græder - han kalder bare, så han har ikke ondt eller er irriteret (er min opfatning).

Putteritualet er meget simpelt. Efter han har fået tilbudt aftengrød kl. 19, får han nattøj på og børstet tænder og vi læser en bog stille og roligt i sofaen og går så ind i seng kl. 19:30 sammen med hans bamse og hans sut.

Han kommer i bad hver 2. dag og meget kort og ikke for varm pga. eksemen , så det kan vi ikke rigtig bruge som noget rart afslappende i hans putning - det er mere noget der skal overstås desværre.

Har du et forslag til noget nyt vi kan prøve , så vi måske kan undgå så "mange" opvågninger om natten og måske en putning der varer lidt korte tid ?

Mange hilsner,
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder