Brev:
Søvn / Putning - 18 mdr.
6. maj 2021
Alder:
18 mdr.
Søvn / Putning - 18 mdr.
Kære Helen ,
Jeg skriver til dig ifht. vores søn på 18, snart 19 mdr. og hans søvnrytme og putteritual .
Siden han gik ned til én lur har han sovet rigtig lang middagslur - nogen gange 3,5-4 timer men oftest 2,5-3 timer. Når han sover middagslur ligger han mussestille i sin klapvogn uden at vågne eller rynke på næsen. Om natten er det så en anden snak.
Vi putter ham kl. 19:30 og han sover typisk kl. 20. Han bliver puttet i sin seng på sit værelse, hvor vi er hos ham indtil han sover, men han ligger MEGET uroligt og buldre rundt i sengen indtil han er så udmattet at han falder i søvn. Rejser vi os op før han sover, så følger han med os ud - så vi bliver. Aer ham og nusser ham og synger godnatsang. Vi har tit tænkt det sikkert er fordi han sover for længe om dagen og ikke er træt nok - så har vi forsøgt at rykke tidspunktet til kl. 20, men så sover han før 20:30 eller bliver overtræt og så kan det tage en time. Vi vækker ham ikke før tid når han sover middagslur og det vil de heller ikke gøre i vuggestuen, så det er ikke en mulighed.
Han vågner stadig mellem 3-4-5 gange om natten og kalder på os og vi må gå ind og give ham sutten og nusse ham kort til han sover igen. Og så står vi op kl. 6, sharp, hvor han vågner af sig selv ligegyldigt hvad tid han er faldet i søvn og hvilken nat han har haft.
Mit spørgsmål er, hvad kan vi gøre for at minimere puttetiden og opvågningerne om natten ?
Det skal siges at han har børneeksem og han har sovet uroligt siden han var spæd pga. dette. Han vågner aldrig og græder - han kalder bare, så han har ikke ondt eller er irriteret (er min opfatning).
Putteritualet er meget simpelt. Efter han har fået tilbudt aftengrød kl. 19, får han nattøj på og børstet tænder og vi læser en bog stille og roligt i sofaen og går så ind i seng kl. 19:30 sammen med hans bamse og hans sut.
Han kommer i bad hver 2. dag og meget kort og ikke for varm pga. eksemen , så det kan vi ikke rigtig bruge som noget rart afslappende i hans putning - det er mere noget der skal overstås desværre.
Har du et forslag til noget nyt vi kan prøve , så vi måske kan undgå så "mange" opvågninger om natten og måske en putning der varer lidt korte tid ?
Mange hilsner,
S