Brev:
Dårlig samvittighed overfor min søn
14. april 2018
Alder:
4 år
Dårlig samvittighed overfor min søn
Hej Helen,
Min mand og jeg har en dejlig dreng på 4 år. Han er en kærlig dreng, som har masser af energi, som trives både hjemme og i børnehave.
Jeg har altid været en person som har bekymret mig meget om hvad andre synes om mig, og har derfor altid prøvet at irettesætte min søn så han ikke råber, ikke hoppe, opførere sig ordenligt osv. både hjemme og ude. Da det ikke lykkedes kunne jeg bliv vred og råbe af ham, selvom om han var en lille dreng. Jeg har altid fortrydt det bagefter og sagt undskyld. Jeg er blevet meget opmærksom på det, og forsøger nu at ændre det. Hvis jeg bliver irreteret eller vred, synger jeg abc.. sangen og det hjælper. Men jeg er så bange for at det har skadet ham, og mange i min omkreds siger at han ikke kan huske det og han er så glad en dreng. Og jeg kan godt se han har det godt, men min samvittighed er ved at overtage styring.
Jeg er så nervøs hele tiden omkring ham, og siden han er blevet 4 år, kan jeg mærke at min angst kommer tilbage. En af mine kolleger sagde til mig at min søn kan mærke, når jeg er nervøs og spændt, og det har jeg nærmest været siden han blev født. Jeg synes ikke han signalerer noget, men jeg har også læst på nettet at nogle psykologer siger at ikke må være nervøs når børn er mellem 1-3 år for så bliver de usikker og påpassligt.
Mit spørgsmål er vel, om du tror han kan huske i hans underbevisthed alle de gange jeg har råbt eller irettesætte ham, været irriteret og vred.. og tror du jeg kan på en måde vise ham at jeg ikke vil være sådan mere.
Mine ønsker for ham er at vi lever et roligt liv og tager problemmer som det kommer, unden at jeg skal bliv så nervøs.
Venlig hilsen
Mor, som vil sit barn det bedste