Dårlig samvittighed overfor min søn

14. april 2018

Kategori:
Alder:
4 år

Dårlig samvittighed overfor min søn

Hej Helen,

Min mand og jeg har en dejlig dreng på 4 år. Han er en kærlig dreng, som har masser af energi, som trives både hjemme og i børnehave.

Jeg har altid været en person som har bekymret mig meget om hvad andre synes om mig, og har derfor altid prøvet at irettesætte min søn så han ikke råber, ikke hoppe, opførere sig ordenligt osv. både hjemme og ude. Da det ikke lykkedes kunne jeg bliv vred og råbe af ham, selvom om han var en lille dreng. Jeg har altid fortrydt det bagefter og sagt undskyld. Jeg er blevet meget opmærksom på det, og forsøger nu at ændre det. Hvis jeg bliver irreteret eller vred, synger jeg abc.. sangen og det hjælper. Men jeg er så bange for at det har skadet ham, og mange i min omkreds siger at han ikke kan huske det og han er så glad en dreng. Og jeg kan godt se han har det godt, men min samvittighed er ...

Annonce

... ved at overtage styring.

Jeg er så nervøs hele tiden omkring ham, og siden han er blevet 4 år, kan jeg mærke at min angst kommer tilbage. En af mine kolleger sagde til mig at min søn kan mærke, når jeg er nervøs og spændt, og det har jeg nærmest været siden han blev født. Jeg synes ikke han signalerer noget, men jeg har også læst på nettet at nogle psykologer siger at ikke må være nervøs når børn er mellem 1-3 år for så bliver de usikker og påpassligt.

Mit spørgsmål er vel, om du tror han kan huske i hans underbevisthed alle de gange jeg har råbt eller irettesætte ham, været irriteret og vred.. og tror du jeg kan på en måde vise ham at jeg ikke vil være sådan mere.

Mine ønsker for ham er at vi lever et roligt liv og tager problemmer som det kommer, unden at jeg skal bliv så nervøs.

Venlig hilsen
Mor, som vil sit barn det bedste

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet