Svar: Tænder, søvn og førstegangsmor!
8. maj 2019
Alder:
6 mdr.
Kære du
Tusind tak for de meget søde ord - det varmer mit hjerte så meget, at du skriver alt det du skriver - og hvor er du dog god til at skrive og beskrive! :)
Der er ingen tvivl om, at lille H gennemgår en stor udvikling i øjeblikket, og at det naturlig kan spille ind på hans overskud og dermed hans humør. Som du har læst i nogle af mine breve til andre forældre, så vil mange børn i 6 måneders alderen virke ekstra pylrede, krævende, bliver let utilfredse, vil på arm og så alligevel ikke, og det kan meget hurtigt virke som om, at intet af det man gør fungerer, og det er svært helt at finde ud af, hvad det egentlig er han vil og har behov for... og det tror jeg heller ikke, at han selv kan finde ud af :)
Der er heller ingen tvivl om, at sygdom naturligt spiller ind. Han har haft en eller anden form for infektion, som har givet ham udslæt, og han har også fået to tænder i undermunden og har måske haft smerter i den forbindelse. Hos de fleste børn kommer de nye tænder uden større udfordringer og helt problemfrit, men hos nogle børn kan det gøre rigtig ondt, og de kan blive ret utilpasse. Og det lyder som om, at det har generet lille H en hel del...
Og så kan det naturligvis heller ikke udelukkes, at jeres flytning ikke spiller ind. Selvom du har forsøgt at indrette jeres hjem så genkendeligt som muligt og forsøger at strukturere hverdagen, så den ligner det H kender, så har jeres hverdag ændret sig. Du har ændret dig, jeres omgivelser, dufte, lys, lyde osv. har ændret sig, og han kan naturligt godt reagere på dette og søge dig ekstra meget fordi han trods alt befinder sig lidt på ny grund....
I forhold til udslæt, smerter osv. så er det rigtig godt, at du har fået lægen til at tjekke ham igennem, og du skal naturligvis få lægen til at kikke på ham igen, hvis han får feber eller du ikke oplever, at han virker til at få det bedre. Han kan naturligt også have væske i mellemøret eller andet, som der skal reageres på, ligesom han måske kan have behov for smertestillende i en periode. Det lyder dog som om, at han er ved at komme sig, og at læge ikke umiddelbart er nødvendigt, men hav det i tankerne og prøv at lade være med at føle dig som en "pylret førstegangsmor". Det er bedre at tjekke en gang for meget, hvis du er i tvivl og er bekymret :)
I forhold til jeres hverdag og den udvikling, som han går igennem, så er det rigtig godt, at du nu forsøger at skabe lidt rytme dagen igennem. Selvom børn ikke skal puttes i kasser, så giver rytme genkendelighed, tryghed og dermed ro. Så jo mere dagene ligner hinanden, jo flere ens rutiner I har i hverdagen, jo mere vil det hjælpe lille H med at overskue dagen og alle oplevelser og stimuli, og jo bedre vil han kunne finde ro, koble fra og få sovet godt - og dermed igen via søvnen have mere overskud, når han vågner.
Jeg vil foreslå dig, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur - i stedet for at lægge det om aftenen. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, det vil samtidig være med til at forlænge hans vågenperiode lidt, så han kan blive puttet lidt senere til sin middagslur, og så vil det - sammen med skemad og mælk - kunne gøre, at han måske kan sove et lidt længere søvnstræk, når det er tid til at sove til middag.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre og dagen starter stille og roligt
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Leg, sang og aktiviteter på gulvet
Flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 9
Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden som nu. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 12-12.30. Du må meget gerne trille ham en tur i barnevognen her, for på den måde at hjælpe ham til en længere lur...
Leg, sang og aktiviteter på gulvet
Eftermiddag 14.30-15: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop
Leg, sang og aktiviteter
Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Leg og aktiviteter
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så ligner rytmen meget din med ganske få ændringer :)
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om du giver drømmeflaske sen aften allerede - men hvis ikke vil det være en rigtig god idé at indføre den nu :) Den kan gives mere eller mindre i søvne og derefter kan H så begynde at sove igennem natten - det vil sige sove ca 5-6 timer f.eks. fra 23.30 til 05 uden mælk :)
Det er rigtig godt, at du forsøger at give H den nærhed, som han viser behov for - du kan ikke gøre ham en bjørnetjeneste ved at give ham nærhed, opmærksomhed og kærlighed. Og lige nu lyder det som om, at du skal forsøge at være i nærheden, så han kan se dig - han behøver ikke være i din favn hele tiden, men har brug for at være så tæt på dig, at han kan se, hvor du er, ligesom du kan tale beroligende til ham fra afstand :)
Jeg tænker, at der hos jer er tale om en blanding af flere ting og at du blot skal blive ved med at skabe rolige stunder og nærhed for jer begge - jo mere rolig du er, jo mere vil H naturligt spejle sig i dette :) Stil ikke for mange krav til ham lige nu, men gør det, som du fornemmer vil hjælpe ham bedst muligt - og prøv ikke at være bange for at gøre noget forkert. Det som virker er ofte det rigtige at gøre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen. Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske