Svar: Fontanel
25. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Vores kranium består af plader, hvis du nogensinde har set et skelet kranium, så vil du kunne se pladerne, stregerne der hvor pladerne støder sammen. Ved fødslen er kraniepladerne ikke vokset sammen, det er rigtig smart, både fordi det giver hjernen mulighed for at vokse, men også fordi pladerne kan forskubbe sig og det gør det betydeligt lettere for os at føde vores børn ...
De steder på kraniet, hvor pladerne endnu ikke er vokset sammen, altså hvor pladerne ligesom kan give sig - det er det vi kalder for fontaneller. Det betyder også at barnet har flere fontaneller, faktisk har barnet ved fødslen 6 af disse bløde områder som består af tæt bindevæv.
Især den forreste store fontanelle, som sidder øverst på kraniet er den man lægger mærke til. Det er den du omtaler og den føles og kan se ud som et hul. Den kan have meget forskellig størrelse og form, hos nogle børn er den lille og rund, hos andre mere aflang og stor. Det er alt sammen normalt, det man holder øje med er at den ikke lukker sig for hurtigt, netop fordi hjernen skal have plads til at vokse.
Den bagerste fontanelle og de to små forreste sidefontaneller vokser sammen i løbet af barnets første levemåneder. De bagerste sidefontaneller vokser sammen i løbet af ca 1 år og den store forreste fontanelle vokser normalt sammen omkring 1½ års alderen.
De første 12 måneder vokser hjernen rigtig meget og barnets hovedomkreds vokser med ca 12 centimeter. Det er en stor vækst og derfor er det vigtigt at hovedet er eftergiveligt og i stand til at give plads til den voksende hjerne. De første 3 måneder vokser hjernen ca 6 cm (altså ud af de samlede 12 cm det første år) ...
Fontanellerne er dækket af en meget stærk hinde og det er ikke farligt at røre ved dem. Du kan sagtens stryge barnet på hovedet, vaske når, rede hår osv. uden problemer. Du vil sandsynligvis også kunne mærke og se pulsslag under den store fontanelle og det er helt normalt.
Førhen i tiden sagde man at man ikke måtte røre barnets bløde punkt, da det kunne være farligt. Det kan det nok også hvis man stikker sine fingre dybt ind i hullet, men behandler man barnet helt normalt, så er der altså ingen problemer med at røre ved fontanellen.
Det er fint at du sikrer din drengs hoved lidt med et par stofbleer og lignende, så han ikke bumper hovedet hårdt ind i noget, men det handler om at han generelt ikke bør slå sit hoved voldsomt.
Det er korrekt at fontanellen nogle gange kan bue lidt indad, så der ligesom kommer et hul i barnets hovedbund. Det skyldes ofte at barnet mangler væske og derfor er det en god idé at give barnet noget at drikke. Det kan være lidt vand eller helst lidt mælk, så barnet også får næring. Ofte kan man se at fontanellen virker lidt indfalden lige inden barnet skal have mad, f.eks. efter en lang lur, men når barnet så har fået noget at spise, så ser den fin ud igen.
Der er dog også mange andre symptomer på væskemangel, så at se på fontanellen alene gør det altså ikke ... :)
Man kan faktisk også opleve fontanellen pludselig ser spændt ud og buler udad. Det er sjældent, men det sker og det er en vigtig observation, da det er tegn på alvorlig sygdom og skal ses af læge med det samme.
Det er storhjernen som ligger under den store fontanelle, som du omtaler. Det er den største del af vores hjerne og den overordnede og styrende del af vores hjerne - men det vil jeg ikke komme ind på her :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske