Svar: Fontanel

25. august 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Vores kranium består af plader, hvis du nogensinde har set et skelet kranium, så vil du kunne se pladerne, stregerne der hvor pladerne støder sammen. Ved fødslen er kraniepladerne ikke vokset sammen, det er rigtig smart, både fordi det giver hjernen mulighed for at vokse, men også fordi pladerne kan forskubbe sig og det gør det betydeligt lettere for os at føde vores børn ...

De steder på kraniet, hvor pladerne endnu ikke er vokset sammen, altså hvor pladerne ligesom kan give sig - det er det vi kalder for fontaneller. Det betyder også at barnet har flere fontaneller, faktisk har barnet ved fødslen 6 af disse bløde områder som består af tæt bindevæv.

Især den forreste store fontanelle, som sidder øverst på kraniet er den man lægger mærke til. Det er den du omtaler og den føles og kan se ud som et hul. Den kan have meget forskellig størrelse og form, hos nogle børn er den lille og rund, hos andre mere aflang og stor. Det er alt sammen normalt, det man holder øje med er at den ikke lukker sig for hurtigt, netop fordi hjernen skal have plads til at vokse.

Den bagerste fontanelle og de to små forreste sidefontaneller vokser sammen i løbet af barnets første levemåneder. De bagerste sidefontaneller vokser sammen i løbet af ca 1 år og den store forreste fontanelle vokser normalt sammen omkring 1½ års alderen.

De første 12 måneder vokser hjernen rigtig meget og barnets hovedomkreds vokser med ca 12 centimeter. Det er en stor vækst og derfor er det vigtigt at hovedet er eftergiveligt og i stand til at give plads til den voksende hjerne. De første 3 måneder vokser hjernen ca 6 cm (altså ud af de samlede 12 cm det første år) ...

Fontanellerne er dækket af en meget stærk hinde og det er ikke ...

Annonce

... farligt at røre ved dem. Du kan sagtens stryge barnet på hovedet, vaske når, rede hår osv. uden problemer. Du vil sandsynligvis også kunne mærke og se pulsslag under den store fontanelle og det er helt normalt.

Førhen i tiden sagde man at man ikke måtte røre barnets bløde punkt, da det kunne være farligt. Det kan det nok også hvis man stikker sine fingre dybt ind i hullet, men behandler man barnet helt normalt, så er der altså ingen problemer med at røre ved fontanellen.

Det er fint at du sikrer din drengs hoved lidt med et par stofbleer og lignende, så han ikke bumper hovedet hårdt ind i noget, men det handler om at han generelt ikke bør slå sit hoved voldsomt.

Det er korrekt at fontanellen nogle gange kan bue lidt indad, så der ligesom kommer et hul i barnets hovedbund. Det skyldes ofte at barnet mangler væske og derfor er det en god idé at give barnet noget at drikke. Det kan være lidt vand eller helst lidt mælk, så barnet også får næring. Ofte kan man se at fontanellen virker lidt indfalden lige inden barnet skal have mad, f.eks. efter en lang lur, men når barnet så har fået noget at spise, så ser den fin ud igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er dog også mange andre symptomer på væskemangel, så at se på fontanellen alene gør det altså ikke ... :)

Man kan faktisk også opleve fontanellen pludselig ser spændt ud og buler udad. Det er sjældent, men det sker og det er en vigtig observation, da det er tegn på alvorlig sygdom og skal ses af læge med det samme.

Det er storhjernen som ligger under den store fontanelle, som du omtaler. Det er den største del af vores hjerne og den overordnede og styrende del af vores hjerne - men det vil jeg ikke komme ind på her :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer