Svar: Valg af bæresele

25. december 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Cecilie

Tak for dit brev - og også rigtig glædelig jul til jer :)

Det lyder dejligt med en bæresele i julegave, og jeg forstår godt, at du gerne vil være sikker på, at det er den rigtige :)

Når man skal vælge bæresele, så er det rigtig godt at kikke efter følgende:

1. Vælg en ergonomiske bæresele. Det vil sige, at bæreselen skal have et ergonomisk design, der støtter babys naturlige positioner.

2. Vælg en sele med et forholdsvist bredt sæde. Selen bør have en base, der giver plads til, at babys lår og hofter kan sprede sig naturligt, da dette hjælper med at opretholde C-form i rygsøjlen og forhindre, at babys ben hænger lige nedad.

3. M-position. Når baby sidder i bæreselen, så bør benene danne et "M", så knæene sider lidt højere end hofterne. Dette position efterligner den naturlige holdning, som barnet ofte ligger i, når det bæres uden en sele. Det er derudover godt for hoftes udvikling.

4. Støtte til lænden. Det er godt, hvis selen giver støtte til babys lænd og ryg. Det hjælper med at opretholde den naturlige kurve i rygsøjlen og forhindrer at baby falder sammen eller bøjer for meget fremad.

5. Hoved- og nakkestøtte. Jo yngre barnet er, jo vigtigere er det, at selen har tilstrækkelig støtte til hovedet og nakken. Det kan være en fordel, hvis hoved- og ...

Annonce

... nakkestøtte er justerbart, så man kan ændre lidt i takt med at baby vokser og bliver større.

6. Justerbare stropper. Det er en fordel hvis stropperne kan justeres, så de let kan tilpasse både dig og babys størrelse. Justerbare stropper er også en fordel, hvis begge forældre skal bruge bæreselen, da vi voksne naturligt ikke har samme kropsfacon og størrelse.

7. Materiale og åndbarhed. Det er en god idé hvis selen er lavet i et åndbart materiale. Så er den rar for dig at have på, men den forhindrer også overophedning for dit barn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

8. Opfylde sikkerhedsstandarder. Det er vigtigt, at bæreselen er testet og opfylder krav til bæreseler. Du kan f.eks. gå efter DS/EN 13209-2:2016

9. Let at tage på og bruge. Det er vigtigt, at bæreselen er praktisk at bruge i hverdagen, og det er vigtigt, at du kan tage den på alene og uden hjælp. Ofte vil du stå alene med dit barn i armene, og du skal føle det let og praktisk at bruge bæreselen på egen hånd.

Jeg vil anbefale dig, at du prøver bæreselen og forsøger at vurdere, om den følger ovenstående, hvordan jeres lille dreng sidder i den, og hvordan den er for dig/jer at bruge. Hvis den opfylder ovenstående, så er det super. Hvis det ikke fungerer, så byt den til en anden:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og rigtig glædelig jul fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder