Svar: Valg af bæresele

25. december 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Cecilie

Tak for dit brev - og også rigtig glædelig jul til jer :)

Det lyder dejligt med en bæresele i julegave, og jeg forstår godt, at du gerne vil være sikker på, at det er den rigtige :)

Når man skal vælge bæresele, så er det rigtig godt at kikke efter følgende:

1. Vælg en ergonomiske bæresele. Det vil sige, at bæreselen skal have et ergonomisk design, der støtter babys naturlige positioner.

2. Vælg en sele med et forholdsvist bredt sæde. Selen bør have en base, der giver plads til, at babys lår og hofter kan sprede sig naturligt, da dette hjælper med at opretholde C-form i rygsøjlen og forhindre, at babys ben hænger lige nedad.

3. M-position. Når baby sidder i bæreselen, så bør benene danne et "M", så knæene sider lidt højere end hofterne. Dette position efterligner den naturlige holdning, som barnet ofte ligger i, når det bæres uden en sele. Det er derudover godt for hoftes udvikling.

4. Støtte til lænden. Det er godt, hvis selen giver støtte til babys lænd og ryg. Det hjælper med at opretholde den naturlige kurve i rygsøjlen og forhindrer at baby falder sammen eller bøjer for meget fremad.

5. Hoved- og nakkestøtte. Jo yngre barnet er, jo vigtigere er det, at selen har tilstrækkelig støtte til hovedet og nakken. Det kan være en fordel, hvis hoved- og ...

Annonce

... nakkestøtte er justerbart, så man kan ændre lidt i takt med at baby vokser og bliver større.

6. Justerbare stropper. Det er en fordel hvis stropperne kan justeres, så de let kan tilpasse både dig og babys størrelse. Justerbare stropper er også en fordel, hvis begge forældre skal bruge bæreselen, da vi voksne naturligt ikke har samme kropsfacon og størrelse.

7. Materiale og åndbarhed. Det er en god idé hvis selen er lavet i et åndbart materiale. Så er den rar for dig at have på, men den forhindrer også overophedning for dit barn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

8. Opfylde sikkerhedsstandarder. Det er vigtigt, at bæreselen er testet og opfylder krav til bæreseler. Du kan f.eks. gå efter DS/EN 13209-2:2016

9. Let at tage på og bruge. Det er vigtigt, at bæreselen er praktisk at bruge i hverdagen, og det er vigtigt, at du kan tage den på alene og uden hjælp. Ofte vil du stå alene med dit barn i armene, og du skal føle det let og praktisk at bruge bæreselen på egen hånd.

Jeg vil anbefale dig, at du prøver bæreselen og forsøger at vurdere, om den følger ovenstående, hvordan jeres lille dreng sidder i den, og hvordan den er for dig/jer at bruge. Hvis den opfylder ovenstående, så er det super. Hvis det ikke fungerer, så byt den til en anden:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og rigtig glædelig jul fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder