Svar: Valg af bæresele
25. december 2023
Alder:
2 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev - og også rigtig glædelig jul til jer :)
Det lyder dejligt med en bæresele i julegave, og jeg forstår godt, at du gerne vil være sikker på, at det er den rigtige :)
Når man skal vælge bæresele, så er det rigtig godt at kikke efter følgende:
1. Vælg en ergonomiske bæresele. Det vil sige, at bæreselen skal have et ergonomisk design, der støtter babys naturlige positioner.
2. Vælg en sele med et forholdsvist bredt sæde. Selen bør have en base, der giver plads til, at babys lår og hofter kan sprede sig naturligt, da dette hjælper med at opretholde C-form i rygsøjlen og forhindre, at babys ben hænger lige nedad.
3. M-position. Når baby sidder i bæreselen, så bør benene danne et "M", så knæene sider lidt højere end hofterne. Dette position efterligner den naturlige holdning, som barnet ofte ligger i, når det bæres uden en sele. Det er derudover godt for hoftes udvikling.
4. Støtte til lænden. Det er godt, hvis selen giver støtte til babys lænd og ryg. Det hjælper med at opretholde den naturlige kurve i rygsøjlen og forhindrer at baby falder sammen eller bøjer for meget fremad.
5. Hoved- og nakkestøtte. Jo yngre barnet er, jo vigtigere er det, at selen har tilstrækkelig støtte til hovedet og nakken. Det kan være en fordel, hvis hoved- og nakkestøtte er justerbart, så man kan ændre lidt i takt med at baby vokser og bliver større.
6. Justerbare stropper. Det er en fordel hvis stropperne kan justeres, så de let kan tilpasse både dig og babys størrelse. Justerbare stropper er også en fordel, hvis begge forældre skal bruge bæreselen, da vi voksne naturligt ikke har samme kropsfacon og størrelse.
7. Materiale og åndbarhed. Det er en god idé hvis selen er lavet i et åndbart materiale. Så er den rar for dig at have på, men den forhindrer også overophedning for dit barn.
8. Opfylde sikkerhedsstandarder. Det er vigtigt, at bæreselen er testet og opfylder krav til bæreseler. Du kan f.eks. gå efter DS/EN 13209-2:2016
9. Let at tage på og bruge. Det er vigtigt, at bæreselen er praktisk at bruge i hverdagen, og det er vigtigt, at du kan tage den på alene og uden hjælp. Ofte vil du stå alene med dit barn i armene, og du skal føle det let og praktisk at bruge bæreselen på egen hånd.
Jeg vil anbefale dig, at du prøver bæreselen og forsøger at vurdere, om den følger ovenstående, hvordan jeres lille dreng sidder i den, og hvordan den er for dig/jer at bruge. Hvis den opfylder ovenstående, så er det super. Hvis det ikke fungerer, så byt den til en anden:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og rigtig glædelig jul fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske