Svar: Sove på madras i soveværelset

9. februar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Stort tillykke med lillebror, hvor dejligt - det lyder som om, at alt er gået godt og som om, at I faktisk trives med nu at være en familie på fem :)

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring "madras på gulvet", jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg synes, det er en rigtig god løsning med en madras på gulvet i soveværelset. Det signalerer til jeres ældre børn, at de stadig gerne må komme ind til jer i løbet af natten, hvis de vågner og har brug for nærheden og den tryghed, som det at sove med mor og far giver - og netop i 3-4 års alderen vil mange børn begynde at have mareridt og derfor brug for mor og far, når de vågner om natten.

Det er også en god idé at holde fast i, at de puttes i egen seng om aftenen, så de stadig forbinder deres seng og værelse med stedet hvor de sover. De er jo umiddelbart glade for deres seng og for at blive puttet i den, så det synes jeg ikke I skal ændre på, og så er det super fint, at det er, hvis de vågner, at de kan komme ind til jer.

Du har naturligvis ret i, at madrassens tykkelse osv. spiller ind på, hvor godt de kan sove på en madras. Det er naturligt bedre, hvis de ligger på en rigtig sengemadras og ikke på et tyndere underlag. Samtidig skal man være opmærksom på træk - når man sover på en madras på gulvet, kan man godt blive udsat for træk, hvilket kan være ret ubehageligt, også selvom man kan putte sig under en dyne.

Derudover så anbefales det, at man i løbet af ...

Annonce

... dagen stiller madrassen på højkant, så der kommer luft mellem gulv og madras - hvis madrassen ligger fast på gulvet, og der aldrig kommer luftgennemstrømning, så kan det ødelægge både gulv og madras på sigt. Generelt er rengøring og udluftning af soveværelset jo altid en god idé :)

Med hensyn til om det kan skade deres ryg ,så tænker jeg her, at det netop må handle om madrassens tykkelse. Børn vejer naturligt ikke lige så meget som voksne og har derfor ikke helt brug for samme tykke madras, som vi har. Det er også sjældent man hører børn klage over den seng de har sovet i, når man f.eks. tager på ferie og sover forskellige steder - det er mere vi voksne, som synes, at en ny seng/madras får kroppen til at værke, og at madrassen enten er for blød eller for hård. Når det så er sagt, så er det dog stadig begrænset, hvor tynd madrassen bør være.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Til børn med en vægt under 50 kg anbefales normalt en madras af skum eller latex - latex kan virke kølende og er åndbart, hvis barnet har tendens til at få det varmt om natten. Til en tremmeseng anbefales det normalt, at man vælger en madras, som er mindst 5 cm. tyk. En madras til at ligge på gulvet tænker jeg godt må være tykkere, måske ca. 10 cm. tyk, da den naturligt vil være rarere at ligge på, når man er 3-4 år. En madras til en junior seng er ofte mellem 8-14 cm i tykkelse, og jeg tænker, at det må være sammenligneligt her... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder