Svar: Slyngevugge og anbefalinger

27. december 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære D

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring brug af slyngevugger :)

En slyngevugge eller hængevugge er populære, og det er i princippet en hængekøje, hvor barnet ligger omsluttet og kan vugges frem og tilbage og nogle gange også op og ned - det minder om tiden i livmoderen, og de vuggende bevægelser får derfor ofte barnet til at falde til ro.

Sundhedsstyrelsen har ikke lavet deciderede anbefalinger omkring brug af slynge- og hængevugger. De hverken anbefaler eller fraråder brugen - men de har lavet nogle generelle anbefalinger i forhold til små børns søvn.

Det anbefales, at små børn sover på et fast underlag og en relativt fast madras. Det er vigtigt, at barnet kan skifte stilling og dreje sit hoved, hvis det gylper. Og man skal også være meget opmærksom på barnets liggestilling - barnet må ikke ligge i det man kalder "Chin-to-Chest"-position, der kan hæmme barnets vejrtrækning. Det er vigtigt, at man kan se barnets ansigt, og man skal sikre sig, at der ikke er stof direkte foran barnets næse og mund, så man er sikker på, at barnet har frie luftveje.

Derudover skal man også være opmærksom på, hvordan slyngevuggen eller hængevuggen er fæstnet - nogle fæstnes med en karabinhage i metal, der gnider mod hinanden, når der vugges. Det kan afgive metalstykker, som kan ramme barnet i øjnene, hvis barnet ligger og kigger op.

Slyngevugger og hængevugger er omfattet af produktsikkerhedsloven, og der skal følge vejledning med, når man køber et produkt - både advarselsmærkninger og vejledning i brugen.

En slyngevugge runder normalt i bunden. Den kan godt have en madras, men der er ikke en fast bund. Hvis man vælger en slyngevugge til sit barn, så vil jeg derfor anbefale, at man kun bruger den, når man har sit ...

Annonce

... barn under opsyn, og det vil sige om dagen og ofte til korte lure. I en slyngevugge ligger barnet ikke på et fast underlag og sover derfor ikke som sundhedsstyrelsens anbefalinger foreskriver - til gengæld virker det mere som en "hule" og dermed lidt mere som tiden i livmoderen, hvilket giver mange helt små børn ekstra ro.

En hængevugge, som f.eks. Leandervuggen, som du selv nævner, har en fast bund og madras, og i den vil barnet derfor sove mere som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Den kan derfor også bruges både dag, aften og nat. Leandervuggen har derudover sikkerhedsgodkendelse/certificering DS/EN 1130:2019 og opfylder derfor kravene til vugger og krybber. Hvis du gerne vil have, at din datter sover længere lure i vuggen, og du påtænker, at hun også skal sove i vuggen om natten, kan det være en idé at kikke lidt mere på denne type vugge.

Både slyngevugger og hængevugger må bruges af spædbørn. Faktisk anbefales disse vugger ofte til netop helt små børn - så snart barnet kan vende sig, begynder at sidde eller kan trække sig selv op, så anbefales det, at barnet ikke længere puttes i en vugge. Det vil ofte være omkring 6 måneders alderen, at barnet vokser ud af vuggen. Når det lille barn puttes i vuggen, så er det vigtigt, at barnet puttes på ryggen og aldrig på siden eller på maven, og man skal som nævnt være opmærksom på barnets lejring og sikre sig at barnet kan trække vejret frit :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I min bog "Helens bog om Børn & Søvn" kan du læse mere om slyngevugger og andet udstyr til baby og naturligvis også finde masser af gode råd om søvn og søvnproblemer... Bogen er netop udkommet i en ny revideret udgave - det står på forsiden :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor