Svar: Babypude hvornår?
16. februar 2019
Alder:
6 mdr.
Kære puttetroldens mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Dejligt at høre, at I har fundet en god rytme med både mad og søvn, og det lyder som om, at hverdagen fungerer lidt bedre hos jer nu...
Hovedpude bruges for at give hovedet støtte, og normalt siger man, at det først er når børn er omkring 1.5-2 år, at deres hoved er så stort, at ekstra støtte er nødvendigt. Derfor er retningslinjerne, at børn ikke skal have en pude, før de selv begynder at bede om den, og man kan fornemme, at de har brug for den...
Til små børn anbefales det også, at man ikke kommer puder, tæpper, bamser, løse stofbleer og lignende i sengen, fordi det øger risikoen for vuggedød... Et lille barn på 6 måneder kan risikere at få en stofble, en pude, tæppe eller lignende over sig - og ikke være i stand til at få dette væk på egen hånd. Af samme grund anbefales det også at man bruger en tynd babydyne til barnet det første år. Barnet skal være i stand til at sparke dynen af sig, og en juniordyne anbefales først fra 1 års alderen....
Jeres datter lyder til at synes, det er dejligt at kunne hvile sit hoved på en pude, bamse, dig... og det forstår jeg godt, at du gerne vil imødekomme :) Men med den alder hun har, så vil jeg ikke anbefale, at I giver hende en hovedpude i sengen. Hvis I skønner, at hun kan have glæde af at ligge lidt eleveret, så kan I komme en pude under madrassen, så selve madrassen løftes lidt op i hovedenden, men puden bør hun undvære lidt endnu - også selvom hun motorisk lyder til at være rigtig godt igang og være en fysisk stærk pige:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske