Brev:
Kort nat
16. februar 2019
Alder:
6 mdr.
Kort nat
Kære Helen
Jeg skriver ang. min dreng på 6,5 måneder og hans søvn. Generelt er han en glad og meget livlig dreng, der er meget observant og fysisk meget aktiv.
I dagtimerne sover han stadig i 45 minutters intervaller og skal oftest hjælpes videre i søvnen ved at vi går med barnevognen. Dette er dog blevet meget bedre med tiden, og vi kan hurtigere få ham til at sove igen. I dagtimerne sover han typisk sammenlagt 4,5 time fordelt på enten 3 x 1,5 timer eller 1,5 time, derefter 2,25 time og til sidst 45 min. Men vi har tit svært ved at få dagen til at hænge sammen, fordi han står meget tidligt op. Nogen dage kl. 4 og på gode dage kl. 5.30, men oftest før kl. 5.
Han sover kun 8-9 timer i alt om natten og det uanset hvornår han bliver puttet, så vi har forsøgt at skubbe hans puttetid til 20.30/21, men den bliver sjældent mere end 20 før han simpelthen ikke kan mere. Samtidig bruger jeg ret meget energi om dagen på at ”trække” ham inden han skal sove. Typisk er han vågen 2,5 timer mellem lurerne og nogle gange lidt længere, men han er træt det sidste stykke tid og meget pylret.
Alternativet er at han skal sove 4 gange om dagen, men det synes vi ikke er holdbart i længden med den alder han har, og når vi har forsøgt det, så er han meget pylret, sur og grædende efter sidste lur (lidt som om han tror det er nat, og vi holder ham vågen).
Han er en stor dreng på +10 kg og får 3-4 måltider om dagen samt flasker. Dagen ser typisk sådan ud:
4.30: Vågner (er ikke altid rigtig vågen, men vil heller ikke sove mere)
6.00: Havregrød eller øllebrød med frugt
7.00: Puttes til første lur og sover 1,5 time
8.30: Tilbydes flaske, spiser omkring 100 ml
10.30/11: Bondebrød eller grød
11: Puttes til anden lur, som jeg ofte prøver at forlænge ved at gå med barnevognen
13.30: Tilbydes flaske, spiser omkring 100-150 ml
15.30: Tilbydes frugtmos og noget han selv kan gumle på
16: Puttes til tredje lur
18: Aftensmad, typisk grøntsagsmos med kød og smagsprøver af vores mad samt noget han kan gumle på
20: Flaske til nat, omkring 180 ml (han spiser oftest ikke op)
21.30/22: Vågner og skriger – får flaske på 180 ml
01: Vågner og får flaske på 150 ml
04: Vågner – nogen gange har vi forsøgt at give flaske her, men det køber kun ca. 15 minutters ekstra søvn
Han sover på eget værelse, og jeg har prøvet at vugge ham videre i søvnen og at tage ham ind i vores seng, men det vågner han nærmest bare mere af. Hvordan får vi ham rykket, så han sover lidt længere om natten og evt. knap så meget om dagen? Han spiser meget første del af natten og er sjældent særlig sulten om morgenen. Skal vi ændre på måltiderne, og hvordan gør vi bedst det?
Mange hilsner
Berit