Kort nat

16. februar 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kort nat

Kære Helen

Jeg skriver ang. min dreng på 6,5 måneder og hans søvn. Generelt er han en glad og meget livlig dreng, der er meget observant og fysisk meget aktiv.

I dagtimerne sover han stadig i 45 minutters intervaller og skal oftest hjælpes videre i søvnen ved at vi går med barnevognen. Dette er dog blevet meget bedre med tiden, og vi kan hurtigere få ham til at sove igen. I dagtimerne sover han typisk sammenlagt 4,5 time fordelt på enten 3 x 1,5 timer eller 1,5 time, derefter 2,25 time og til sidst 45 min. Men vi har tit svært ved at få dagen til at hænge sammen, fordi han står meget tidligt op. Nogen dage kl. 4 og på gode dage kl. 5.30, men oftest før kl. 5.

Han sover kun 8-9 timer i alt om natten og det uanset hvornår han bliver puttet, så vi har forsøgt at skubbe hans puttetid til 20.30/21, men den bliver sjældent mere end 20 før han simpelthen ikke kan mere. Samtidig bruger jeg ret meget energi om dagen på at ”trække” ham inden han skal sove. Typisk er han vågen 2,5 timer mellem lurerne og nogle gange lidt længere, men han er træt det sidste stykke tid og meget pylret.

Alternativet er at han skal sove 4 gange om dagen, men det synes vi ikke er holdbart i længden med den alder han har, og når vi har forsøgt det, så er han meget pylret, sur og grædende efter sidste lur (lidt som om han tror det er nat, og vi ...

Annonce

... holder ham vågen).

Han er en stor dreng på +10 kg og får 3-4 måltider om dagen samt flasker. Dagen ser typisk sådan ud:

4.30: Vågner (er ikke altid rigtig vågen, men vil heller ikke sove mere)
6.00: Havregrød eller øllebrød med frugt
7.00: Puttes til første lur og sover 1,5 time
8.30: Tilbydes flaske, spiser omkring 100 ml
10.30/11: Bondebrød eller grød
11: Puttes til anden lur, som jeg ofte prøver at forlænge ved at gå med barnevognen
13.30: Tilbydes flaske, spiser omkring 100-150 ml
15.30: Tilbydes frugtmos og noget han selv kan gumle på
16: Puttes til tredje lur
18: Aftensmad, typisk grøntsagsmos med kød og smagsprøver af vores mad samt noget han kan gumle på
20: Flaske til nat, omkring 180 ml (han spiser oftest ikke op)
21.30/22: Vågner og skriger – får flaske på 180 ml
01: Vågner og får flaske på 150 ml
04: Vågner – nogen gange har vi forsøgt at give flaske her, men det køber kun ca. 15 minutters ekstra søvn

Han sover på eget værelse, og jeg har prøvet at vugge ham videre i søvnen og at tage ham ind i vores seng, men det vågner han nærmest bare mere af. Hvordan får vi ham rykket, så han sover lidt længere om natten og evt. knap så meget om dagen? Han spiser meget første del af natten og er sjældent særlig sulten om morgenen. Skal vi ændre på måltiderne, og hvordan gør vi bedst det?

Mange hilsner
Berit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder