Svar: Kort nat
16. februar 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Berit
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse :)
Det lyder rigtig fint og alderssvarende, hvis jeres dreng sover samlet ca 4.5 time i løbet af dagen fordelt på 3 lure og jeg synes derfor ikke, at det er en god idé at skære i hans dagssøvn :) Jeg kan dog godt forstå, at du synes det er hårdt, når han ofte starter dagen kl 04-05... selvom det er okay at have en tidlig rytme, så er det for de fleste meget tidligt at skulle stå op der og det kunne være ønskeligt, om han blot kunne sove en time mere om natten, så det hele hang bedre sammen for jer alle tre... :)
Du har helt ret i, at det kunne være en løsning at tilbyde ham en 4 lur sidst på dagen, fordi det normalt ville gøre, at hans puttetidspunkt så ville blive lidt senere, uden at han blev overtræt. Men de gange I har forsøgt det, så virker det ikke rigtig for jer... Og det lyder derfor som om, at I skal holde fast i de 3 lure.
Mit forslag vil være, at I forsøger at give ham et bad først på dagen, for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt, og dermed kunne putte ham lidt senere til sin middagslur, og håbe på at denne lur så naturligt bliver en lille smule længere :)
Og derudover vil jeg anbefale, at du begynder at bytte rundt på hans skemad og tilbuddet om flasker. I følge din dagsplan, så får han ofte flaske først og derefter skemad, men det vil være bedre, hvis du kan starte med skemad, når han vågner og så tilbyde ham en flaske, før han skal sove. Det giver for det første ekstra plads i maven til den fastere føde, og samtidig vil flaske før søvn ofte være med til at gøre, at han faktisk kan sove et længere søvnstræk, før han vågner igen :) På den måde kan en ændring/ombytning af jeres skemad/flasker i løbet af dagen faktisk gøre, at hele hans rytme begynder at ændre sig og dermed til jeres fordel...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover lidt videre
Morgen 06: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til morgenlur ca 7-7.30...
Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. Badet indføres her for at forlænge hans vågenperioder lidt og aktivere ham rigtig godt...
Frokost 11: Tilbydes øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. 11.30-12...
Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur - mellem kl 16-17 - afhængig af hvor lang middagsluren er, og hvor sent den ligger...
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20...
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre
Begynder at kunne springe flaske kl 01 over og tage et længere søvntræk mellem kl 24-04...
Hvis han vågner, græder og tydeligt har behov for en flaske allerede kl 22, så skal I naturligvis give ham dette, men det vil være en god idé, at I trapper ud af flasken kl 01 og i stedet tilbyder ham flaske kl 04, fordi flasken her så naturligt også kan være med til at gøre, at han sover lidt videre om morgenen. Og det er så mit næste forslag, at I arbejder på at trappe ud af flasken, der ligger klokken 01 og i stedet tilbyder ham en tidlig morgenflaske. Det gør ikke noget, at hans appetit ikke er så stor om morgenen, det må gerne være en lille flaske, så den stadig levner plads til morgengrøden, men lidt mælk at sove videre på vil være godt - og han vil måske acceptere det, hvis han netop også er vænnet til dette om dagen :)
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej. Du spørger, om I skal ændre hans måltider, og hvordan I gør det bedst, og jeg håber, at dagsplanen viser sig, hvordan dagen skrues sammen med skemad først og flaske før søvn :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske