Bøvler med putningen

16. februar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bøvler med putningen

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min datter, som har haft meget svært ved at finde ro om natten - det går en smule bedre med nattesøvnen, men nu er det især putningen, vi bøvler meget med.

Min datter er netop blevet 9 mdr og er ekstremt aktiv om dagen - hun kravler, rejser sig op og bevæger sig generelt rigtig meget. Og når hun så skal puttes, har hun meget svært ved at falde til ro.

Vi har en fast rutine og sørger for, at der er ret meget ro på om aftenen: lidt efter maden får hun et bad, får børstet tænder, og herefter sidder vi lidt med en bog og synger måske et par sange, inden hun får en flaske (af og til også lidt grød, hvis hun ikke har spist meget til aften) og bliver lagt i sin tremmeseng. Hun er ofte ved at falde i søvn i min arm, mens hun får flasken omkring kl 19.30 (hun er tydeligt meget træt på det her tidspunkt), men så snart hun bliver lagt i sengen, starter “festen”: hun sætter sig op, rejser sig op osv., og er ét stort flabet smil, når jeg kommer ind til hende ;-)

Jeg lægger hende lige så stille ned uden at ...

Annonce

... sige noget, giver hende sutten, aer hende lidt på kinden og går ud - og sådan kan vi fortsætte i laaaaang tid. Efter noget tid er hun så træt, at hun bliver helt umulig - hun begynder at græde hysterisk, kaster sig rundt i sengen og skubber mine hænder væk, når jeg forsøger at give hende sutten. Jeg forsøger at “holde” hende blidt og hjælpe hende med at falde til ro, og det hjælper af og til et minuts tid, hvorefter balladen starter igen. Som regel giver jeg op til sidst og tager hende op i mine arme - og her falder hun så i søvn på nul komma fem.

Mit spørgsmål er: Kan vi gøre noget for at hjælpe hende til bedre at falde til ro i sin egen seng? Eller er det ok, at hun for en tid bare falder i søvn hos mig, hvis hun har brug for det? Jeg har insisteret på, at hun skal falde i søvn i sin egen seng og trækker den derfor ret langt om aftenen, inden jeg tager hende op - men det er også ret udmattende med så lange nogle putninger, så indimellem gør jeg bare det, det virker, selvom det måske ikke er holdbart på lang sigt.

Håber, du kan komme med lidt input :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre