Brev:
Bøvler med putningen
16. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Bøvler med putningen
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min datter, som har haft meget svært ved at finde ro om natten - det går en smule bedre med nattesøvnen, men nu er det især putningen, vi bøvler meget med.
Min datter er netop blevet 9 mdr og er ekstremt aktiv om dagen - hun kravler, rejser sig op og bevæger sig generelt rigtig meget. Og når hun så skal puttes, har hun meget svært ved at falde til ro.
Vi har en fast rutine og sørger for, at der er ret meget ro på om aftenen: lidt efter maden får hun et bad, får børstet tænder, og herefter sidder vi lidt med en bog og synger måske et par sange, inden hun får en flaske (af og til også lidt grød, hvis hun ikke har spist meget til aften) og bliver lagt i sin tremmeseng. Hun er ofte ved at falde i søvn i min arm, mens hun får flasken omkring kl 19.30 (hun er tydeligt meget træt på det her tidspunkt), men så snart hun bliver lagt i sengen, starter “festen”: hun sætter sig op, rejser sig op osv., og er ét stort flabet smil, når jeg kommer ind til hende ;-)
Jeg lægger hende lige så stille ned uden at sige noget, giver hende sutten, aer hende lidt på kinden og går ud - og sådan kan vi fortsætte i laaaaang tid. Efter noget tid er hun så træt, at hun bliver helt umulig - hun begynder at græde hysterisk, kaster sig rundt i sengen og skubber mine hænder væk, når jeg forsøger at give hende sutten. Jeg forsøger at “holde” hende blidt og hjælpe hende med at falde til ro, og det hjælper af og til et minuts tid, hvorefter balladen starter igen. Som regel giver jeg op til sidst og tager hende op i mine arme - og her falder hun så i søvn på nul komma fem.
Mit spørgsmål er: Kan vi gøre noget for at hjælpe hende til bedre at falde til ro i sin egen seng? Eller er det ok, at hun for en tid bare falder i søvn hos mig, hvis hun har brug for det? Jeg har insisteret på, at hun skal falde i søvn i sin egen seng og trækker den derfor ret langt om aftenen, inden jeg tager hende op - men det er også ret udmattende med så lange nogle putninger, så indimellem gør jeg bare det, det virker, selvom det måske ikke er holdbart på lang sigt.
Håber, du kan komme med lidt input :-)