Svar: Rød numse - blister
6. oktober 2022
Alder:
13 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Hvide blister, hvide belægninger, hvide knopper kan være tegn på svamp, og der vil ofte også være rødme og afskalning af huden, eller huden kan se meget blank og skinnende ud.
Det kan derfor være et forsøg værd at smøre med en svampemiddel, som f.eks. Brentan 2%, der kan købes i håndkøb. Er der brug for kraftigere behandling, kræver det recept fra lægen.
Det kan dog også være en naturlig hudirritation omkring endetarmen. Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på at skifte bleen hyppigt og bruge vand, men prøv at vaske ham med mild uparfumeret sæbe (f.eks. en intimsæbe, som du ville bruge til dig selv) eller prøv f.eks. med Olivy.
Olivy består af en blanding af olie, som giver fugt til huden, og som også danner en beskyttende hinde - og så består det af kalk, som renser, lindrer og neutraliserer syren fra urin og afføring. Når du bruger Olivy, skal du ikke bruge nogen form for cremer eller salver samtidig med. Det både renser, plejer og beskytter, er der afføring, bør du vaske dette af med vand, før du bruger Olivy.
Håber det virker :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske