Svar: Rød numse - blister

6. oktober 2022

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Hvide blister, hvide belægninger, hvide knopper kan være tegn på svamp, og der vil ofte også være rødme og afskalning af huden, eller huden kan se meget blank og skinnende ud.

Det kan derfor være et forsøg værd at smøre med en svampemiddel, som f.eks. Brentan 2%, der kan købes i håndkøb. Er der brug for kraftigere behandling, kræver det recept fra lægen.

Det kan dog også være en naturlig hudirritation omkring endetarmen. Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på at skifte bleen hyppigt og bruge ...

Annonce

... vand, men prøv at vaske ham med mild uparfumeret sæbe (f.eks. en intimsæbe, som du ville bruge til dig selv) eller prøv f.eks. med Olivy.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Olivy består af en blanding af olie, som giver fugt til huden, og som også danner en beskyttende hinde - og så består det af kalk, som renser, lindrer og neutraliserer syren fra urin og afføring. Når du bruger Olivy, skal du ikke bruge nogen form for cremer eller salver samtidig med. Det både renser, plejer og beskytter, er der afføring, bør du vaske dette af med vand, før du bruger Olivy.

Håber det virker :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor